9 miesiąc życia dziecka

9-miesięczne dziecko - kalendarz rozwoju dziecka

9 miesiąc życia dziecka

W dziewiątym miesiącu życia dziecko poznaje świat, przemieszczając się na wszelkie możliwe sposoby, wciąż używając czterech kończyn. Jednak tym, co je naprawdę interesuje i nakręca, jest pionizowanie się: stanie i chodzenie. To dlatego maluch wciąż próbuje i ćwiczy, mierzy się z wyzwaniem. Coraz śmielej próbuje samodzielnie stawać w łóżeczku bądź przy meblach. Co niemowlę już potrafi? Co powinno niepokoić?

Co się dzieje w 9 miesiącu życia dziecka?

Maluch nie przybiera na wadze już tak szybko, jak w pierwszych miesiącach życia. Może ważyć około 8-9 kilogramów, przy czym waga dziewczynek jest zwykle niższa niż chłopców. Zmienia się także wygląd niemowlaka. Jego główka nie jest tak nieproporcjonalna jak wcześniej, ciało wydłuża się i prostuje – wygląda już całkiem „dorośle”. W tym miesiącu można spodziewać się także wyrośnięcia kolejnych ząbków.

Dieta 9-miesięcznego dziecka powinna być zbilansowana i dopasowana do jego wieku. Na tym etapie maluch musi otrzymywać 4-5 posiłków dziennie, wliczając karmienie piersią. Ponieważ maluch potrafi już sprawnie gryźć, a stopniowo umiejętność tę będą wspierały kolejno pojawiające się zęby, jego menu powinno uwzględniać produkty o stałej konsystencji.

Nie miksuj już jedzenia na gładkie papki, podawaj pokarmy wymagające gryzienia, by wzmacniać mięśnie żuchwy. Możesz serwować również ugotowane warzywa i miękkie owoce do samodzielnego jedzenia (maluszki uwielbiają BLW).

    Rozwój intelektualny 9-miesięcznego dziecka

    Niemowlę w 9 miesiącu życia intensywnie gaworzy, zaczyna wypowiadać coraz więcej połączeń sylabowych typu „mama", „papa", „baba”, początkowo nie rozumiejąc, co mówi. Często pojawiają się pierwsze próby komunikacji: możesz usłyszeć „da” w roli „daj” i „ba” jako „bach”. Po prostu niemowlę uczy się mówić.

    9-miesięczne dziecko nadal bawi się głosem: parska, sapie i wydaje różne inne dźwięki. Bardzo lubi też naśladować otaczające go osoby, dlatego powtarza ich mimikę i gesty. Potrafi też naśladować ruchy różnych części ciała, zademonstrowane przez kogoś innego oraz proste czynności, takie jak stukanie łyżeczką czy przewracanie kartek książeczki.

    Dziecko coraz częściej posługuje się wzrokiem i dotykiem jako metodami poznawania świata. Jest przy tym dość precyzyjne, a jego działania są celowe (robi różne rzeczy celowo, a nie przypadkowo). Wyjmuje mniejsze przedmioty z większych, a zabawki, po które sięga, świadomie studiuje, analizuje i bada. Z zaciekawieniem ogląda książeczki i obrazki. Ma także coraz sprawniejszą koordynację wzrokowo-ruchową.

    W dziewiątym miesiącu życia maluch rozumie znaczenie mniej więcej 40 słów, reaguje na swoje imię. Rozumie też proste polecenia, takie jak „nie wolno", „daj" czy "zobacz” oraz znaczenie niektórych słów (szuka wzrokiem przedmiotu nazwanego przez dorosłego).

    Wyostrzają się zmysły dziecka. Malucha interesuje dźwięk, zarówno całkiem głośna muzyka, jak i subtelne szepty. Uważaj jednak, bo dziecko często ekspresyjnie okazuje strach przed nowymi rzeczami, na przykład urządzeniami wydającymi głośne dźwięki.

    Maluch zaczyna prowokować pewne sytuacje poznawcze. Np. wyrzuca rzeczy z łóżeczka lub wózka, obserwując jak spadają. Lubi badać związki przyczynowo-skutkowe. Jest też na tyle kreatywny i zmyślny, że aby zdobyć zabawkę, która leży na kocu, przyciągnie koc do siebie. Zdradza też pierwsze przejawy myślenia dedukcyjnego.

      reklama

      Społeczny rozwój dziecka w 9 miesiącu życia

      Maluszek jest towarzyski, bardzo lubi otaczać się bliskimi, choć niezmiennie najlepsza i najfajniejsza jest mama. Dziecko wciąż przeżywa ogromny lęk przed rozstaniem (lęk separacyjny). Boi się, kiedy zostaje samo, co może sygnalizować płaczem. Niemowlak w tym wieku w ogóle dość zdecydowanie i coraz wyraźniej wyraża swoje życzenia, lęki i potrzeby.

      Chętnie też okazuje emocje i uczucia: przytula się, całuje, ale w odniesieniu do najbliższych. Jednocześnie zachowuje duży dystans wobec obcych i dawno niewidzianych osób. Ponieważ sprytny niemowlak uświadamia sobie uczucia innych, czasem może próbować zrobić coś dla przyjemności mamy czy brata i czekać w reakcji na uśmiech, zerkając przy tym ukradkiem.

      Niemowlak lubi siedzieć z wami przy stole, próbuje samodzielnie jeść, ma swój kubek – niekapek. Doceniajcie jego inicjatywę i samodzielność. Z pewnością go to ucieszy i zmotywuje.

        Co potrafi niemowlę w 9 miesiącu życia? Rozwój fizyczny dziecka

        9-miesięczne dziecko jest nie tylko sprytne intelektualnie, ale i fizycznie. Główkuje i kombinuje, gimnastykując się, by osiągnąć swój cel.

        Jeśli maluch nie może zdobyć jakiejś zabawki, gdyż leży ona poza jego zasięgiem, stara się ją do siebie zbliżyć lub przesunąć się w jej kierunku na różne sposoby, poczynając od pełzania do przodu lub tyłu, kręcenia się w kółko, przesuwania się na pupie w różnych kierunkach (nie zawsze zamierzonych), aż do raczkowania (jeśli maluch umie raczkować, jest to z pewnością jego ulubione zajęcie).

        9-miesięczne dziecko umie samodzielnie dotrzeć wszędzie, gdzie musi, używając do tego czterech kończyn.

        Dziecko siedzi bardzo pewnie. Z pozycji siedzącej przechodzi do pozycji na brzuszku, samodzielnie też siada z pozycji leżącej na boku i z pozycji raczkowania. Nie sprawia mu problemu nie tylko samodzielne siadanie, ale i wstawanie.

        Niemowlak chwyta przedmioty przy udziale kciuka i palca wskazującego (chwyt pęsetowy). To dowód postępu w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej i rozwoju motoryki precyzyjnej. Coraz rzadziej wkłada przedmioty do buzi, woli je oglądać i dotykać. Niemniej wciąż uważaj na półki i szuflady.

        Co jeszcze potrafi dziewięciomiesięczne niemowlę?

        • Siedząc potrafi podeprzeć się rączką z przodu i z tyłu (gdy na przykład straci równowagę).
        • Podciąga się do stania z pozycji siedzącej.
        • Stoi na całych stopach. Koniec dziewiątego miesiąca to czas, w którym dziecko jest w stanie chwilę chwiejnie postać na szeroko rozstawionych nogach. Próbuje też poruszać się na stojąco, na przykład przytrzymując się szczebelków łóżka, na chodzenie jednak jest jeszcze zbyt wcześnie.

          reklama

          W co się bawić z 9-miesięcznym dzieckiem?

          Rozwój dziecka można i warto stymulować na wiele sposobów. Najbardziej efektywna, ale i przyjemna jest zabawa. W nauce, poznawaniu świata i opanowywaniu rożnych umiejętności warto także wykorzystywać codzienne aktywności. W co się bawić z dziewięciomiesięczniakiem?

          Siedzącemu maluchowi możesz dać do zabawy pudełka o różnych wielkościach - niech wkłada jedne w drugie. To doskonały trening dla małych paluszków, czyli motoryki małej, ale i małej główki, która uczy się myśleć, planować i działać.

          • Maluch w tym wieku lubi kolorowe książeczki z dużymi obrazkami (koniecznie mu je podsuwaj, zaszczepiaj miłość do literatury!) i zabawki - zwłaszcza te, które wydają dźwięki, mają elementy ruchome, są kolorowe i kontrastowe.

          Maluch chętnie słucha muzyki, kiwając się w jej rytm. Wykorzystaj to – razem tańczcie, ale i śpiewaj dziecku piosenki, nie tylko kołysanki. Włączaj muzykę tak relaksacyjną, która koi i wycisza, ale i dynamiczną, która aktywizuje i zachęca do ruszania się.

          • Rozkładaj zabawki w różnych odległościach - niech dziecko próbuje samo się do nich dostać, może trenować paluszki, chwytać drobne przedmioty chwytem pęsetowym. Zadbaj o bezpieczną i przyjazną przestrzeń.

          Bawcie się w zabawy typu „a-kuku”, w chowanie przedmiotów (maluch przekonuje się, że choć rzecz znika z pola widzenia, wciąż istnieje) czy chowanego - podczas zabawy często wołaj dziecko po imieniu.

          • Nie do przecenienia są klasyki: zabawy w kąpieli, zabawy z lustrem czy rączkami („Sroczka kaszkę warzyła”).

          Bardzo ważne jest, by rozmawiać z dzieckiem, mówić do niego i opowiadać, co się dzieje wokół i komentować, co robicie. Naśladuj wydawane przez malucha dźwięki, ale i zadawaj proste pytania. Próbuj uczyć dziecko najprostszych słów złożonych z dwóch jednakowych sylab: mama, tata, baba, papa. Koniecznie wiąz je z obrazem, pokazując mamę, tatę, babcię czy robiąc papa.

            Co powinno niepokoić?

            Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempie, stopniowo zdobywając poszczególne sprawności. Umiejętności podane w podręcznikach, przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka, są pewną średnią. Pamiętaj o tym, zanim zaczniesz się martwić.

            Czy wiesz, że różnice w tempie zdobywania kolejnych umiejętności w pierwszym roku życia sięgają nawet do 4. miesięcy? To kwestia genów, wagi, sprawności, stanu zdrowia i wielu innych czynników. Niemniej skonsultuj się z pediatrą, jeżeli 9-miesięczne niemowlę:

            • nie używa rączek do zabawy,
            • nie pełza, nie raczkuje ani nie przemieszcza się w inny sposób,
            • nie siada, nie próbuje samodzielnie siadać,
            • obserwujesz drżenie, utrzymującą się asymetrię ciała oraz osobliwe ułożenie rąk,
            • jest apatyczne, niezainteresowane zabawą, innymi i odkrywaniem świata.

            Bibliografia

            1. Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
            2. Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
            3. Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
            4. Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa 1995.

            Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: