6 miesiąc życia dziecka
6-miesięczne dziecko - kalendarz rozwoju dziecka
W życiu sześciomiesięcznego niemowlęcia wiele się zmienia. Maluch zaczyna pełzać i turlać się, dzięki czemu może poznawać i obserwować świat z nieco innej perspektywy, niemal na swoich warunkach. W szóstym miesiącu maluch podwaja swoją wagę urodzeniową. Ponieważ mleko mamy przestaje wystarczać, w jego codziennym menu pojawiają się inne produkty. Jak rozwija się niemowlę? Co potrafi? Co powinno niepokoić?
Co się dzieje w szóstym miesiącu życia dziecka?
Półroczne dziecko powinno ważyć około 8 kilogramów. Chociaż dziecko nie przybiera na wadze aż tak dużo, jak w poprzednich miesiącach, nadal jest to około 150 do 200 gramów tygodniowo.
Szósty miesiąc życia dziecka oznacza wiele zmian. To czas, kiedy musisz wprowadzić do menu malucha stałe posiłki. Nawet jeśli karmisz piersią, a mleko mamy nadal jest najważniejszym pokarmem, konieczne jest rozszerzanie diety i wprowadzanie nowych pokarmów. Ma to związek z tym, że kobiecy pokarm nie dostarcza już rozwijającemu się organizmowi dziecka wystarczającej ilości energii oraz niezbędnych składników odżywczych, w tym witamin i składników mineralnych.
Pierwszymi posiłkami stałymi malucha mogą być kaszki przygotowane z mlekiem mamy lub mlekiem modyfikowanym następnym. Można też podać niemowlęciu tarte jabłko, puree z gotowanej marchewki lub ziemniaka. Urozmaicanie jadłospisu pozwala na naukę nowych smaków i zapachów, jest też zwykle ekscytujące (często nie tylko maluszka, ale i jego rodziców).
Pierwsze potrawy, jakie podasz dziecku, powinny mieć delikatny smak i konsystencję kremu.
Statystycznie w szóstym miesiącu wyrzyna się pierwszy ząb: dolna jedynka. Na przełomie 6 i 7 miesiąca trzeba zaszczepić dziecko przeciw WZW typu B (dawka trzecia) i poliomyelitis (OPV - dawka trzecia).
reklama
6 miesiąc życia dziecka - rozwój intelektualny i społeczny
Sześciomiesięczny maluch wie, czego chce i co lubi - i potrafi okazać niechęć lub aprobatę. Staje się coraz bardziej niezależny i zaczyna sobie zdawać z tego sprawę. Jednocześnie jest kontaktowy, towarzyski, ale tylko wówczas, gdy w otoczeniu nie pojawia się nikt obcy.
Małe dziecko wciąż jest otwarte i ciekawe świata, nieustająco go poznaje i odkrywa coś nowego. Zdecydowanie sięga i pewnie chwyta przedmioty, które ogląda i studiuje. Niemowlę potrafi przekładać je z ręki do ręki, a także gryzie i ssie wszystko, co znajdzie na swoje drodze. To bardzo pochłaniające zajęcie. Jeśli coś wypadnie mu z rączki, szuka tego i stara się ponownie chwycić.
Zauważyłaś, ze dziecko odróżnia od siebie przedmioty i zaczyna niektóre preferować? Bardzo szybko przyswaja wiedzę, którą zdobywa za pomocą zmysłów, kojarzy różne i przyswaja rózne informacje. Czy wiesz, że jego mózg osiągnął już połowę wagi mózgu osoby dorosłej?
Hitem tego okresu jest odkrycie lustra. Maluch lubi patrzeć na własne odbicie, a szalenie absorbującym zajęciem stają się „rozmowy z samym sobą”. Czy pamiętasz o tym, aby utrwalać te chwile? Koniecznie nagrywaj filmiki i rób zdjęcia.
Mały żartowniś uwielbia się bawić z domownikami. Jego ulubioną zabawą, na którą reaguje radosnymi okrzykami jest zabawa w „A ku- ku”. Fascynujące jest także chowanie i szukanie przedmiotów. Pojawia się też inna nowość - maluch zaczyna pamiętać nie tylko miejsce schowania przedmiotu, ale i wydarzenia, nawet te sprzed kilku dni.
Dziecko uwielbia rozmowy z bliskimi. Choć porozumiewa się raczej w swoim narzeczu i operuje dostępnymi na tym etapie rozwoju środkami, jest naprawdę kontaktowe. Wydaje dźwięki sylabowe - gaworzy śpiewnie czy naśladuje dźwięki usłyszane od osób z otoczenia. Można się z nim porozumieć, a i jest wówczas bardzo wesoło. Maluch stara się, jak może, bowiem uwielbia być w centrum uwagi, a wasze zachwyty działają na niego niezwykle kojąco i… motywująco.
Sześciomiesięczne niemowlę lubi zaczepiać - śmiechem i wydawanymi dźwiękami. Bardzo się ożywia, gdy słyszy, że ktoś się zbliża. Unosi rączki i wręcz pracuje całym ciałem, kiedy chce, by ktoś je podniósł i wziął na ręce.
Dziecko jest coraz bardziej świadome kontekstów społecznych, w jakich się pojawia. Coraz wyraźniej kształtuje się poczucie przynależności do rodziny, stąd młody człowiek na jej członków reaguje gaworzeniem i uśmiechem. Szalenie ważna jest dla niego obecność rodziców czy rodzeństwa, a także związane z nimi poczucie bezpieczeństwa.
Bardzo lubi bliski kontakt i niechętnie przebywa samo w łóżeczku, kojcu czy na macie. Obecność bliskich to jest to! Z kolei w stosunku do osób obcych staje się nieufne, a nawet lękliwe. Dlatego w nowym otoczeniu daj dziecku czas na oswojenie się z nowymi osobami.
Co potrafi 6-miesięczne dziecko? Rozwój fizyczny
Jeśli chodzi o fizyczny rozwój dziecka i umiejętności motoryczne, w 6 miesiącu życia dziecka obserwuje się przyspieszenie: maluch dokonuje wielkich postępów w rozwoju ruchowym. Nabywa nowe umiejętności, ale i doskonali te, które opanował.
Kluczowym osiągnięciem staje się pełzanie czy turlanie. Są dla dziecka szczególnie ważne, ponieważ pozwalają na zmianę pozycji. Maluch może oglądać i poznawać świat z różnych perspektyw i odległości. To dopiero jest zabawa! Ale ono chce więcej! Motorem do rozwoju jest ciekawość i zachłanność poznawcza. Ponieważ na tym etapie dziecko staje się coraz silniejsze i bardziej sprawne, jeszcze szybciej dąży do samodzielności i mobilności.
Od teraz też bardziej widoczne staną się różnice w tempie rozwojowym dzieci. Może zdarzyć się, że sześciomiesięczne dziecko będzie całkiem pewnie siedziało, ale inne będzie dopiero w tym kierunku solidnie pracować – trenować podciągane do siedzenia, mocno trzymając chwytającego za palce.
Co potrafi półroczne niemowlę?
- leżąc na plecach unosi główkę i przygląda się swoim stopom, starając się włożyć je do ust (co mu się często udaje),
- siedzi z podparciem,
- potrafi sprawnie pełzać i turlać się,
- może przekładać przedmioty z jednej ręki do drugiej,
- podąża wzrokiem za spadającą zabawką,
- dziecko chwyta wszystko, co ma w zasięgu ręki,
- potrafi swobodnie unosić główkę, zarówno z leżenia na brzuszku, jak i na plecach,
- prawdopodobnie próbuje już unosić się na rączkach i nóżkach, co jest pierwszym krokiem do raczkowania.
reklama
6-miesięczne dziecko: co powinno niepokoić?
Choć dzieci rozwijają się w swoim tempie, niektóre zachowania lub brak osiągnięcia pewnych umiejętności mogą być powodem do zmartwienia. Kiedy skonsultować się z pediatrą? Niepokojące jest, gdy niemowlę:
- nie próbuje obracać się z brzuszka na plecy,
- krótko utrzymuje główkę w czasie leżenia na brzuchu,
- nie umie wyciągnąć ręki, będąc w podporze na brzuchu,
- nie reaguje na własne imię,
- korzysta tylko z jednej strony ciała: obraca się tylko w jedną stronę, chwyta zabawki tylko jedną rączką,
- krzyżuje nogi przy wyprostowanych kolanach,
- nie przekłada przedmiotów z ręki do ręki.
Zabawy stymulujące rozwój półrocznego dziecka
Rozwój dziecka można i warto stymulować na wiele sposobów. Najbardziej efektywna, ale i przyjemna jest zabawa. W nauce, poznawaniu świata i opanowywaniu rożnych umiejętności warto także wykorzystywać codzienne aktywności.
W co się bawić z 6-miesięczniakiem? Dzieciaki uwielbiają oglądać zabawki, czym mogą zajmować się w każdej pozycji: leżąc na plecach, brzuchu, czy siedząc z podparciem. Na tym etapie dziecko najbardziej cieszą i zajmują je te, które mają interesujące kształty, kolory czy fakturę, ale i wydają różne dźwięki. Staraj się je podsuwać, ponieważ nie tylko wypełniają czas, ale i stymulują rozwój oraz zmysły.
Zadbaj, by maluch miał dużo miejsca na bezpiecznie ćwiczenie obrotów i podejmowanie pierwszych prób przemieszczania ciała, na przykład swobodne turlanie. Pamiętaj, że na tym etapie najlepszym sposobem na wspomaganie rozwoju motorycznego to kładzenie malucha na brzuszku.
Nie wolno pozostawiać dziecka samego na przewijaku lub łóżku.
Nie do przecenienia są klasyki: harce w kąpieli, oglądanie książeczek, śpiewanie i tańczenie z maluszkiem na rękach, a także zabawy z lustrem czy rączkami („Sroczka kaszkę warzyła”), zabawy w chowanego (a raczej „A kuku”).
Bardzo ważne jest, by rozmawiać z dzieckiem, mówić do niego i opowiadać, co się dzieje wokół i komentować, co robicie. Naśladuj wydawane przez malucha dźwięki, ale i zadawaj proste pytania. Próbuj uczyć dziecko najprostszych słów złożonych z dwóch jednakowych sylab: mama, tata, baba, papa. Koniecznie wiąz je z obrazem, pokazując mamę, tatę, babcię czy robiąc papa.
Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach, przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka, są pewną średnią. Pamiętaj o tym, zanim zaczniesz się martwić.