12 miesiąc życia dziecka

Roczne dziecko - kalendarz rozwoju pierwszego roku życia

12 miesiąc życia dziecka

Dwunasty miesiąc życia dziecka jest ostatnim, który zalicza się do okresu niemowlęcego. Maluch wciąż jest aktywny i niestrudzony w odkrywaniu świata oraz swoich możliwości. Wszystkiego chce dotknąć i zobaczyć, ale nade wszystko koncentruje się na nauce samodzielnego chodzenia. Dążenie do bycia samodzielnym i mobilnym w pionie często odbiera mu zainteresowanie innymi czynnościami, nawet jedzeniem. Co potrafi dziecko?

Rozwój intelektualny w dwunastym miesiącu życia dziecka

Specjaliści twierdzą, że roczne dziecko rozumie około 50 wyrazów, prostych zdań i poleceń, dlatego choć nie mówi zbyt wiele, potraficie się komunikować. Maluch spełnia też proste polecenia i prośby, wykonuje pożądane czynności („otwórz buzię”, „podaj misia”). To pozwala i pomaga współpracować z roczniakiem przy ubieraniu, myciu i innych codziennych czynnościach.

Ponieważ dziecko zdobyło już kontrolę nad ruchami precyzyjnymi, pokazuje wszystko palcem: to, czego chce i to, co widzi. Roczniak chętnie powtarza wyrazy dźwiękonaśladowcze oraz odtwarza dźwięki, które słyszy wokół siebie. Jest to między innymi szczekanie psa "hau-hau", cykanie zegara „tik-tak”, auto to „brum-brum” czy miauczenie kota - "miau-miau". Wciąż uczy się mówić.

Jeśli chodzi o dźwięki, dziecko lubi przedmioty, które są ich źródłem i nie chodzi tylko o książki, ale i np. pokrywki garnków. Stąd nagłe zainteresowanie kuchnią i kuchennymi szafkami – zauważyłaś?

Dziecko świadomie wypowiada słowa, które są łatwe (z powtarzaną sylabą), a i przydatne. Usłyszeć możesz „mama", „tata", „pa-pa” czy "baba", ale także „da" (daj), no i „nie", a także "hau hau", co dla większości maluchów oznacza każde czworonożne zwierzę.

Zarówno rozmowa, jak i współpraca z dzieckiem na tym etapie jest jak najbardziej możliwa, dlatego jak najczęściej mów do dziecka, zadawaj pytania, prowadźcie dialog. Rozmawiając z dzieckiem nie naśladujcie jego mowy, nie zdrabniajcie i nie pieśćcie się - mówcie prostymi słowami, ale poprawnie, jak dorośli – to stanowi dla dziecka wzorzec mówienia.

12 miesiąc życia dziecka to czas, gdy maluch zaczyna posługiwać się przedmiotami zgodnie z ich budową i funkcją – bystrzak, prawda? Wciąż doskonali myślenie przyczynowo - skutkowe (upuszczanie przedmiotów to wciąż super zabawa), ale idzie dalej. Wykonuje czynności coraz bardziej celowo, próbuje rozwiązywać problemy, a i wykonywać działania w określonej kolejności. To początek myślenia zorganizowanego i duży postęp w rozwoju umysłowym dziecka. Dziecko uczy się nieustannie.

Dziecko, jeśli zrobi sobie przerwę w odkrywaniu świata i w treningach chodzenia, chętnie bawi się klockami (często potrafi zbudować mini-wieżę z dwóch, trzech klocków), przegląda książeczki (potrafi przewracać strony!), a także śmiało zerka w stronę puzzli, sorterów i układanek. Studiuje przedmioty na różne sposoby: potrząsa nimi, uderza je o siebie, wyrzuca, upuszcza, łączy. Lubi dopasowywać do siebie kolory i kształty, wkładać przedmioty w otwory i budować wieże z klocków. Wykorzystaj to zainteresowanie i entuzjazm koniecznie!

Społeczny rozwój dziecka w 12 miesiącu życia

Maluch dostrzega rówieśników - ich towarzystwo jest dla niego dość interesujące. Przygląda się innym dzieciom, ale nie potrafi jeszcze bawić się z nimi bawić (to etap zabawy paralelnej, tzn. dzieci bawią się nie ze sobą, a obok siebie). Nie mniejsze zainteresowanie budzą zabawki innych, stąd w tym wieku maluch często wchodzi w konflikty z innymi dziećmi, np. w piaskownicy. Dzieje się tak w momencie, kiedy ochoczo sięga po nie swoje wiaderko czy grabki, a robi tak, bo nie jest mu jeszcze znane pojęcie własności, „moje” i „twoje”. Jednocześnie nie lubi się dzielić zabawkami swoimi.

Co robić? Trzeba wykazać cierpliwość i zrozumienie. Warto także rozwijać w dziecku zdolność do nawiązywania nowych przyjaźni i dobrych stosunków z innymi ludźmi.

12-miesięczne dziecko wciąż jest największym fanem swojej mamy, ale i tata jest super. Zwłaszcza gdy wraca z pracy radości nie ma końca. Roczniak czuje silną więź z rodzicami, a ich obecność daje mu nie tylko radość, ale i poczucie bezpieczeństwa.

Co więcej maluch dziecko uwielbia zabawiać i uszczęśliwiać swoich bliskich. Kiedy zorientuje się (a jest bystrym obserwatorem), że jakieś zachowanie rodzicom się podoba, rozśmiesza ich albo budzi żywe zainteresowanie. Będzie je powtarzał dotąd, aż ucichną oklaski i zachwyty.

Towarzyski maluch, który jest gwiazdą we własnym domu, jest jednocześnie nieufny wobec obcych. Boi się nieznajomych. W stosunku do dorosłych ciągle zachowuje dystans, choć da się zauważyć, że jest on mniejszy, zupełnie jak lęk przed rozstaniem (lęk separacyjny).

Roczne dziecko zdobywa coraz większą niezależność, lubi być samodzielne, dlatego często używa, a i nadużywa słowa „nie”. Przejawia nieposłuszeństwo wobec ustalonych zasad. Niektóre dzieci stają się wyjątkowo uparte i niecierpliwe, a także ekspresyjne w wyrażaniu emocji. Zachowanie malucha zależy w dużej mierze od jego charakteru, indywidualnego dla każdego dziecka.

Co jeszcze cechuje roczniaka? Młody człowiek próbuje myśleć samodzielnie i stanowić o sobie, jednocześnie testuje granice. Co robić, a na co uważać? Dawaj dziecku swobodę, ale nie ustępuj dla świętego spokoju i nie łam ustalonych zasad. Wychowanie dziecka to proces, a konsekwencja i myślenie perspektywiczne to inwestycja, która się zwróci.

reklama

Rozwój fizyczny rocznego dziecka

Pod koniec 1 roku życia dziecko waży średnio 11 kg i mierzy 75 cm. Jego masa urodzeniowa potroiła się, a dziecko rosło ponad 2 cm na miesiąc. Gdy skończy 1 rok życia, przestanie być niemowlakiem.

Roczne dziecko jest zwinne, sprytne i mobilne. Wiele potrafi, ale i nie ustaje w wysiłkach, by się uczyć oraz doskonalić umiejętności, które już nabyło.

W wieku dwunastu miesięcy dziecko:

  • próbuje chwycić przedmiot, nawet jeśli w obu dłoniach trzyma już dwa przedmioty, samodzielnie wkłada do buzi przygotowane porcje jedzenia, próbuje też posługiwać się łyżeczką,
  • bardzo sprawnie raczkuje (chyba, że pominął ten etap w rozwoju ruchowym),
  • przy pomocy rodziców potrafi przejść chwiejnie kilkanaście kroków,
  • potrafi przejść dookoła pokoju przytrzymując się mebli.
  • łatwo traci równowagę,
  • potrafi samo pewnie stać (jednak większość dzieci nie potrafi zrobić tego do 14 m-ca życia),
  • porusza się coraz swobodniej i jest bardziej świadome swojego ciała.

Nie martw się, jeśli twoje dziecko nie próbuje stawiać pierwszych kroków. Wiele dzieci zaczyna stawiać pierwsze kroki (około 40%) w okolicy swoich pierwszych urodzin, jednak większość maluchów zaczyna chodzić dopiero w 13. miesiącu życia, a niektóre nawet w 18 miesiącu.

Niemowlęta mają zwyczaj skupiania się na rozwijaniu konkretnej umiejętności – np. chodzenia. Gdy uczą się czegoś nowego, tracą zainteresowanie innymi – np. jedzeniem. Nie martw się więc, gdy maluch stanie się nagle zaabsorbowanym innymi czynnościami niejadkiem. To minie.

Zabawy stymulujące rozwój w 12 miesiącu życia

Roczne dzieci są fascynujące. Warto nie tylko się im przyglądać, ale i stymulować ich rozwój - na wiele sposobów. Najbardziej efektywna, ale i przyjemna jest zabawa. W nauce, poznawaniu świata i opanowywaniu rożnych umiejętności warto także wykorzystywać codzienne aktywności. Co robić?

  • Podsuwaj dziecku interesujące zabawki. Najbardziej odpowiednie są te o różnej fakturze powierzchni. To kolorowe duże klocki, zabawki kształtujące sprawność manualną, które wymagają popychania, kręcenia, ciągnięcia (np. koguciki na kiju, samochody).

Inicjuj zabawy piaskiem i wodą.

  • "Kółko graniaste" - jeśli twój maluch potrafi już chodzić, możesz wziąć go za rączki i chodząc w kółko śpiewać "Kółko graniaste, czterokanciaste, kółko nam się połamało, cztery grosze kosztowało, a my wszyscy bęc!". I bęc na pupę.

Baw się z dzieckiem w przebieranki, obserwując jego reakcje na każdą zmianę.

  • Zachęcaj dziecko do samodzielnego jedzenia. Traktuj porę posiłków jako dobrą zabawę i element nauki samodzielności oraz trenowania koordynacji ruchowej,

Dziecko powinno ćwiczyć chwytanie drobnych przedmiotów – pod twoim czujnym okiem.

  • Jeśli jest bardzo ciepło, pozwól swojemu malcowi chodzić na bosaka, ale tylko w sprawdzonych piaskownicach (np. w ogródku, na balkonie) i trawnikach. Jednak niech nie biega boso po powierzchniach twardych.

Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempie. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Wiele zależy od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego oraz innych indywidualnych cech dziecka. Umiejętności podane w podręcznikach, przypisane odpowiedniemu wiekowi, są pewną średnią, dlatego nie martw się, jeśli rozwój dziecka przebiega inaczej niż w książkach.

Pamiętaj też, że od 12 miesiąca życia rozwój dziecka trochę zwolni w porównaniu do tempa zmian, jakie zachodziły w jego życiu od momentu narodzin.

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: