8 miesiąc życia dziecka
8-miesięczne dziecko - kalendarz rozwoju dziecka
W ósmym miesiącu życia maluch samodzielnie siedzi i zaczyna eksperymentować z przemieszczaniem się. Jeśli dostrzeże ciekawy obiekt, a ma możliwość wykazania się, z pewnością spróbuje się do niego dostać: będzie się turlać, pełzać, a może nawet podejmie próby raczkowania. Zajmują go także słowa: próbuje łączyć sylaby z ruchem (np. zrobić „pa-pa”). Co umie 8-miesięczniak? Czego można się spodziewać?
Co się dzieje w 8 miesiącu życia dziecka?
W 8. miesiącu dzieci ważą od 8 do 9 kg, co zależy głównie od płci (chłopcy powinni ważyć 9 kg, a dziewczynki około 8 kg), ale i innych czynników (choćby genetycznych czy stanu zdrowia). Zwykle niemowlę przybiera na wadze około 370-380 gramów, a rośnie o 1,2-1,3 cm miesięcznie.
Co może jeść 8-miesięczne dziecko? Najważniejsze w dalszym ciągu jest karmienie piersią lub mleko następne. Mleko mamy czy modyfikowane zapewnia zbilansowaną dietę, jednak w pewnym momencie przestaje wystarczać. To dlatego na tym etapie w menu niemowlaka powinny znaleźć się także inne pokarmy: warzywa, owoce czy produkty zbożowe (kaszki, kasze, ryż).
Bardzo ważne jest także samodzielne jedzenie (może spróbujecie BLW?), a raczej pierwsze próby. W ósmym miesiącu życia dziecka trwa rozwój umiejętności gryzienia, kontynuowany po 7. miesiącu życia. Im maluch starszy, tym powinien dostawać twardsze i większe kawałki jedzenia.
Dziecko powinno jeść 5 posiłków w ciągu dnia. W tym wieku w dalszym ciągu ważne jest mleko mamy lub mleko następne. Maluszek wypija zazwyczaj około 180 ml podczas karmienia. Jego dieta powinna być urozmaicona i zbilansowana.
reklama
Rozwój intelektualny w ósmym miesiącu życia dziecka
W ósmym miesiącu dziecko coraz lepiej rozumie mowę i odróżnia ją od innych dźwięków. Maluch gaworzy, wymawiając podwójne sylaby. Zaczepia bliskich, wydając okrzyki, mrucząc, bucząc i ciamkając. Repertuar serwowanych dźwięków jest naprawdę szeroki.
Możesz też mieć wrażenie, że dziecko rozumie znaczenie pewnych zwrotów i słów, np. macha rączką, gdy mówisz „pa-pa”. W 8 miesiącu niemowlę naśladuje sporo gestów, np. klaskanie, ale i mimikę domowników. Generalnie widać, że dziecko coraz więcej rozumie – tak z tego, co się do niego mówi, jak i z otaczającego świata w ogóle.
Maluchowi podoba się samodzielność. Dosyć dobrze sobie radzi, pijąc z kubeczka i jedząc łyżeczką. Wie też, czego chce, a i sprzeciwia się, gdy próbujesz zrobić coś wbrew jego woli – np. nakarmić czymś, co mu nie smakuje.
Maluch pokazuje gestami, czego chce, a opinie wyraża wszelkimi dostępnymi środkami – najchętniej głosem i mimiką.
W 8 miesiącu życia to nowość! Niemowlę reaguje na wyraźne zakazy w formie zwrotu „nie wolno”, próbując je jednak ignorować. Warto być konsekwentnym i cierpliwym. Dzięki temu dziecko uczy się zasad. To przydatne w wielu sytuacjach, tak w przyszłości, jak i teraz (np. niemowlę na tym etapie rozwoju nie zdaje sobie sprawy, że szczypanie, gryzienie czy ciągnięcie za włosy powoduje ból. Warto próbować to zmienić).
Obudziła się w dziecku niezależność i inwencja twórcza. W swej ciekawości świata jest bardzo kreatywne. Pamiętaj, by stworzyć bezpieczną przestrzeń: z pola zasięgu dziecka usunąć wszystkie przedmioty niebezpieczne dla dzieci, którym mógłby się zadławić.
Gdy spacerujecie, ośmiomiesięczniak raczej nie będzie już spał, a rozglądał się, rozmawiał z listkami na drzewie. Wszystko jest dla niego bardzo ciekawe. Nie walcz z tym, a ustaw oparcie wózka w pozycji półleżącej i pozwól maluszkowi cieszyć się światem.
Maluch wciąż wielką miłością i zainteresowaniem darzy konkretne zabawki – najbardziej lubi te, które mają różne kolory, faktury, a i wydają dźwięki. Teraz nie tylko je smakuje, liże i bierze do buzi, nie tylko chwyta i trzyma, a zaczyna manipulować – ściska, obraca, przekładając z rączki do rączki.
Rozwój emocjonalny i społeczny w 8 miesiącu życia
Ośmiomiesięczne dziecko jest nieufne w stosunku do nieznajomych i najbezpieczniej czuje się w obecności mamy. Doskonale zdaje sobie sprawę, kto swój, a kto obcy. Wie już, czego chce, kogo i co lubi. Czuje, że najfajniejsza jest mama, a obcy – już niekoniecznie. Nawet na moment nie chce się z nią rozstać. Ósmy miesiąc życia dziecka oznacza rozwój lęku separacyjnego.
W tym okresie niemowlę zaczyna bardzo silnie wyrażać się lęk przed rozstaniem z mamą. Dobra wiadomość jest taka, że ten etap jest naturalny, niedługo minie. Teraz jednak nie jest najlepszy moment na powrót do pracy czy długie rozłąki. Pozostawiając dziecko pod opieką kogoś innego, zadbaj, by była to znana mu twarz.
Dziecko wciąż z pasją przygląda się światu i studiuje budowę oraz możliwości różnych przedmiotów Jest bardzo towarzyskie - zwraca na siebie uwagę dorosłego, pociągając go za ubranie lub w inny sposób.
Co ważne i interesujące, dziecko jest niestałe w uczuciach i emocjach, nagle przechodzi od śmiechu do płaczu - czasem nazywa się to kryzysem ósmego miesiąca.
reklama
Co dziecko potrafi? Fizyczny rozwój malucha
Jak wygląda rozwój ruchowy dziecka w 8 miesiącu życia? Maluch zwykle potrafi:
- pewnie trzymać się na nogach, gdy jest podtrzymywany pod pachy,
- siedzieć bez podparcia, z leżenia na brzuchu próbuje siadać zginając biodra i obracając tułów,
- niekiedy próbuje sam wstawać, trzymając się kurczowo nogi od stołu czy szczebelka podnosi pupę do góry - nie umie jednak z powrotem usiąść.
- zaczyna się przemieszczać. Początkowo pełza (podobnie jak foka), potem zaczyna raczkować. To znaczenie zwiększa mobilne możliwości dziecka. Dzięki nowo opanowanym umiejętnościom 8-miesięczne niemowlę zyskuje dostęp do miejsc dotychczas dla niego nieosiągalnych, co pozwala mu odkrywać świat na swoich zasadach.
Niekiedy dzieci wynajdują własne sposoby poruszania się w kierunku upragnionej zabawki. Często początkowo raczkują do tyłu zamiast do przodu. Inne pełzają, turlają się.
Motoryka mała
Rozwój fizyczny to także motoryka mała. Umiejętności w tym zakresie, w 8 miesiącu życia dziecka, są imponujące.
Niemowlę podnosi mały przedmiot tzw. chwytem nożycowym (przeciwstawia kciuk innym palcom, ale w jednej płaszczyźnie - chwyta jednocześnie trzema palcami: kciukiem, wskazującym i środkowym). Podnosi i chowa np. rodzynek w zaciśniętej dłoni.
W ósmym miesiącu rozwija się także koordynacja wzrokowo-ruchowa. Dziecko wcześniej mogło mieć większe problemy z określeniem odległości jakiegoś przedmiotu. Teraz jednak wyciąga rączkę i chwyta to, co znajduje się blisko.
Trenuje nową umiejętność – wypuszczanie przedmiotów z ręki. To doskonała zabawa i absorbujące zajęcie, dzięki któremu maluch uczy się i zaczyna rozumieć zależności przyczynowo-skutkowe. No i jak skutecznie zwraca na siebie uwagę innych!
Pije z kubeczka, je z łyżeczki, ale i chętnie pałaszuje samodzielnie, posługując się własnymi rączkami. Wykorzystaj to – dawaj maluszkowi ugotowane warzywa (kalafior, brokuły czy marchewka), a także obrane, miękkie owoce (np. morela czy banan).
Zachęcaj swoje 8 miesięczne dziecko do raczkowania. Dlaczego ?
Jednym z ważniejszych etapów w rozwoju motoryki dużej dzieci (czyli chodzenia) jest raczkowanie (pełzanie też ma znaczenie, ale trwa znacznie krócej). Badania wskazują, że ruchy lateralnie naprzemienne, które niemowlak wykonuje przy raczkowaniu, równomiernie uaktywniają obie półkule mózgu.
Działają one w równy sposób na obie strony ciała, pobudzają skoordynowane ruchy narządów zmysłów: obojga oczu, uszu, obu rąk i obu stóp, a także mięśni brzucha i pleców. Kiedy wszystkie te części organizmu są zaangażowane w równym stopniu, odpowiednio rozwija się spoidło wielkie mózgu, które steruje procesami między oboma półkulami.
Uaktywnienie obu półkul, a w każdej z nich poszczególnych płatów, wpływa pozytywnie na zwiększenie funkcji poznawczej dziecka i łatwości uczenia się. Ułatwisz dziecku przemieszczanie się z miejsca na miejsce czy stawanie na nogi zakładając mu na stopy skarpety antypoślizgowe.
reklama
Co zrobić, by wspierać rozwój dziecka?
W rozwoju dziecka bardzo ważne jest, by go stymulować. Jak zachęcać malucha do aktywności, które pomagają w nabywaniu nowych umiejętności, ale i doskonalą już zdobyte? Naturalnie najbardziej efektywna jest zabawa. Co możesz robić? Możliwości jest wiele:
- porozrzucaj zabawki na macie na podłodze - niech maluch próbuje się do nich dostać,
- odsuwaj mu różne zabawki: najlepsze są klocki z otworami, dzięki którym dziecko uczy się nowych rzeczy. Główkuje, ale i usprawnia nowe chwyty,
- wołaj dziecko z pewnej odległości, niech samo do ciebie się przysunie – pamiętaj, aby nagradzać uśmiechem i pochwałą każdą próbę,
- jeśli twoje dziecko stoi podtrzymywane przez ciebie, chwyć je za jedną rączkę sprawdzając, czy będzie w stanie utrzymać się przez kilka sekund. Jest to zabawa umożliwiająca dziecku doskonalenie umiejętności utrzymywania własnego ciężaru i zachowywania równowagi,
- maluchom podoba się także "kolebiąca piłka" - ułóż malca na dużej piłce, na brzuszku i poruszaj nią w różne strony,
- rozłóż na blacie stołu kilka kulek papierowych, niech maluch próbuje je chwytać. Pamiętaj, aby pilnować dziecko - w tym wieku wszystko co weźmie do ręki, wędruje do buzi.
Nie do przecenienia są klasyki: zabawy w kąpieli, oglądanie książeczek, śpiewanie i tańczenie z maluszkiem na rękach, a także zabawy z lustrem czy rączkami („Sroczka kaszkę warzyła”), zabawy w chowanego (a raczej „A kuku”).
Bardzo ważne jest, by rozmawiać z dzieckiem, mówić do niego i opowiadać, co się dzieje wokół i komentować, co robicie. Naśladuj wydawane przez malucha dźwięki, ale i zadawaj proste pytania.
Próbuj także uczyć dziecko najprostszych słów złożonych z dwóch jednakowych sylab: mama, tata, baba, papa. Koniecznie wiąz je z obrazem, pokazując mamę, tatę, babcię czy robiąc papa.
Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach, przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka, są pewną średnią. Pamiętaj o tym, zanim zaczniesz się martwić.
8-miesięczne dziecko co powinno niepokoić
Choć dzieci rozwijają się w swoim tempie, niektóre zachowania lub brak osiągnięcia pewnych umiejętności mogą być powodem do zmartwienia. Kiedy skonsultować się z pediatrą? Niepokojące jest, gdy:
W 8 miesiącu rodziców niepokojąca jest:
- niechęć do przyjmowania pozycji czworaczej,
- brak kontynuowania czworaków w formie aktywnego przemieszczania się,
- niechęć do utrzymywania samodzielnej pozycji siedzącej po posadzeniu,
- dziecko nie chce siadać,
- reaguje płaczem na samodzielnie pozostawienie go w pozycji siedzącej,
- nie aktywizuje się motorycznie,
- nie przyjmuje wysokiego klęku przy podporze.
Bibliografia
- Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
- Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
- Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
- Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa 1995.