Jak czytanie wpływa na rozwój dzieci na różnych etapach życia

Od kiedy i dlaczego warto czytać maluchom książki?

Jak czytanie wpływa na rozwój dzieci na różnych etapach życia

O tym, że czytanie książek dzieciom to doskonała inwestycja w ich rozwój, wiemy chyba wszyscy. Czy zastanawialiście się jednak, jakie korzyści wspólna lektura przynosi młodym ludziom na różnych etapach ich życia?

Czytanie to nie tylko przyjemność i fantastyczny sposób spędzania wolnego czasu z dziećmi, ale i doskonała okazja do budowania bliskości oraz silnych oraz trwałych więzi rodzinnych. Nade wszystko jednak to nauka wpływająca na rozwój dziecka.

Od kiedy czytać dzieciom książki?

O korzyściach wynikających ze wspólnego, rodzinnego czytania już od pierwszych miesięcy życia dziecka przypomina kampania społeczna„Mała książka - wielki człowiek”.

Książka rośnie razem z dzieckiem

Wierzymy, że „czytelnictwo” zaczyna się od kołyski, na długo przed dniem, w którym dziecko zacznie samodzielnie składać litery. Dobrze dobrane książki rozwijają jego umysł i emocje, kształtują kompetencje językowe, zakorzeniają w kulturze i rozbudzają wyobraźnię. Czytając swojemu Maluszkowi wpływasz na jego przyszłość i pomagasz mu osiągnąć sukces. Bądź blisko i czytaj dziecku już od urodzenia, bo mała książka to wielki człowiek! Przekonuje Instytut Książki, organizator kampanii.

Specjaliści są zgodni co do tego, że czytanie książek dzieciom to inwestycja w ich rozwój na każdym etapie życia. Podkreślają również, że z rozpoczęciem wspólnej czytelniczej przygody nie należy zwlekać. Dzieciom warto czytać już od urodzenia.

Maluszek wprawdzie nie do końca rozumie znaczenie słów, ale słyszy głos i intonację rodzica, czuje rytm tekstu i płynące z niego emocje. Już na tak wczesnym etapie rozwoju, dzięki literaturze, rozwija się intelektualnie i społecznie.

Jak czytanie wpływa na rozwój dzieci na różnych etapach życia?

Zdecydowanie warto czytać dzieciom książki od najmłodszych lat. Okazuje się, że:

Czytanie maluszkom od urodzenia do 3. roku życia

  • wspomaga rozwój mowy poprzez przyswajanie intonacji i melodii języka,
  • uspokaja, wzmacnia poczucie przynależności do rodziny,
  • usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową,
  • uczy myślenia przyczynowo-skutkowego, kojarzenia faktów i wyciągania wniosków,
  • dostarcza podstawowej wiedzy o otaczającym świecie, np. o ludziach i przedmiotach,
  • przekazuje wzorce osobowe,
  • buduje więź emocjonalną, daje dziecku poczucie bliskości i bezpieczeństwa,
  • uczy wyrażać własne potrzeby i oczekiwania wobec innych.

Czytanie dzieciom od 3. do 6. roku życia

  • daje dziecku wiedzę o sobie i otaczającym go świecie,
  • usprawnia myślenie, pamięć i mowę,
  • rozwija kompetencje poznawcze,
  • pomaga poznać, nazwać i wyrażać emocje, a także pokazuje, jak sobie z nimi radzić,
  • daje nowe wzory osobowe oraz wskazówki, jak postępować w nieznanych dotąd sytuacjach,
  • uczy rozróżniać świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń,
  • pomaga oswoić trudne tematy i pokonywać lęki,
  • rozwija zainteresowanie słowem pisanym oraz rozbudza w dziecku gotowość do nauki samodzielnego czytania,
  • jest dla dziecka czasem relaksu, pozwalającym na odreagowanie emocji,
  • rozwija kreatywność i wyobraźnię,
  • uczy rozwiązywać problemy oraz wyciągać logiczne wnioski,
  • jest świetnym pretekstem do rozmowy i wyprawy w miejsca związane z jej tematem.

Czytanie dzieciom od 6. do 10. roku życia

  • ułatwia przyswajanie wiedzy i zapamiętywanie informacji,
  • wzbogaca słownictwo,
  • pozwala rozwijać hobby, zainteresowania i zaspokoić ciekawość,
  • rozwija umiejętność swobodnego wypowiadania się i myślenia,
  • daje wewnętrzną siłę do radzenia sobie z trudnościami,
  • pokazuje, jak panować nad własnymi emocjami,
  • kształtuje osobowość oraz poczucie własnej wartości,
  • umacnia więź z rodzicami i dziadkami,
  • pomaga dziecku odnaleźć się w nowej rzeczywistości, jaką jest szkoła,
  • rozbudza i kształtuje wrażliwość emocjonalną,
  • uczy oceny swojego zachowania z moralnego punktu widzenia,
  • pomaga rodzicowi zrozumieć emocjonalny i społeczny rozwój swojego dziecka.

Co czytać dzieciom?

Dzieci powinny otaczać się książkami. Tepowinny być zawsze dostępne i znajdować się w zasięgu wzroku dziecka, na wyciągnięcie ręki.

Dobrze, jeśli w biblioteczce znajdują się różne tytuły i gatunki literackie, książki grubsze i cieńsze, mniejsze i większe, kuszące nie tylko treścią, ale i okładką oraz ilustracjami, które na początkowych etapach życia młodego czytelnika są szalenie ważne. Wybór książek jest ważny, dlatego kwestii tej warto poświecać sporo uwagi.

Warto czytać i kupować dzieciom książki dostosowane do ich zainteresować i nade wszystko wieku.

Dawajmy dzieciom dobre książki, bo one rozwijają, motywują do mądrego wysiłku, zachęcają, by sięgać do gwiazd. Nic lepszego na całe ich samodzielne długie życie dać im nie możemy, nic lepszego niż bezmiar radości czytania. (prof. Grzegorz Leszczyński, wykładowca akademicki, badacz literatury dziecięcej z Uniwersytetu Warszawskiego).

Czy znacie już te tytuły?

 „Pierwsze wiersze dla…” są idealne na początek życia dziecka. To harmonijnie skomponowany, pięknie zilustrowany wybór znakomitych polskich wierszy.

Książka „Pierwsze czytanki dla…” to starannie dobrany zestaw utworów wybitnych polskich poetów i pisarzy dziecięcych, w którym znalazły się zarówno pozycje klasyczne, jak i współczesne.

„Pierwsze abecadło” to antologia tekstów najlepszych polskich autorów dziecięcychw opracowaniu graficznym wybitnej ilustratorki Iwony Chmielewskiej.

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: