Rozwój dziecka w wieku 2 lat

Rozwój dziecka w wieku 2 lat

Drugi rok życia to niezwykle interesujący, intensywny moment w rozwoju. To wiek skrajnych emocji i zdobywania nowych umiejętności. Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny.

Rozwój społeczny i emocjonalny 

  • Bardzo silne jest przywiązany do opiekunów
  • Okazuje uczucia, lubi się przytulać, pocieszyć
  • Wstydzi się nieznajomych
  • Wykonuje proste polecenia,
  • Lubi zabawy tematyczne i naśladuje dorosłych,
  • Nadal bawi się obok dzieci (ok. 2,5 r. czasem włącza się do wspólnych zabaw z dziećmi)
  • Zaczyna postrzegać swoją odrębność,
  • Chce niezależności
  • Dominują komunikaty – nie oraz moje
  • Potrafi być mało elastyczny i uparty
  • Pojawiają się skrajne reakcje i emocje poza kontrolą
  • Jest zazdrosny o uwagę, pragnie być w jej centrum
  • Ma kłopot z dzieleniem się, potrafi pożyczyć zabawkę dziecku, ale natychmiast żąda jej zwrotu,
  • Nadal nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji działań i nie potrafi ocenić ryzyka
  • Pojawia się poczucie humoru
  • Może się kontrolować przez chwilę w zamian za obietnicę nagrody, ew. kary,
  • Ważne stają się rytuały,
  • Chce samodzielnie wykonywać różne czynności, np.: założyć ubranko, odebrać telefon, samodzielnie jeść, itp.
  • Rzuca i niszczy zabawki, kiedy się złości,
  • W skrajnych emocjach może - drapać, uderzyć, uszczypnąć , ugryźć
  • Bawi się samodzielnie przez kilka minut,
  • Miewa koszmary senne
  • Lubi być w centrum uwagi, wygłupiać się i rozśmieszać ewentualną „widownię”

Rozwój fizyczny i motoryczny

  • Wzrost: ok. 86 cm.
  • Waga: ok.13 kg.
  • Wchodzi i schodzi ze schodów
  • Kopie i rzuca piłkę
  • Skacze,
  • Szybko biega
  • Umie chodzić do tyłu
  • Lepiej panuje nad swoją fizjologią
  • Sporo dzieci uczy się w tym wieku korzystać z nocnika,
  • Na 3 kołowym rowerku odpycha się nogami
  • Trzyma i pije samodzielnie z kubeczka,
  • Potrafi jeść łyżeczką
  • Potrafi otworzyć drzwi zamknięte na klamkę
  • Buduje wieżę z 7 klocków,
  • Rysuje z dużym zacięciem długopisami, kredkami, flamastrami

Rozwój intelektualny dwulatka

  • Ogląda książeczki, przewraca strony
  • Mówi o sobie po imieniu,
  • Pokazuje 5 części ciała
  • Słucha krótkich opowiadań
  • Zwierzątka kojarzy z głosem przez nie wydawanym,
  • Pokazuje obrazki i potrafi je nazwać,
  • Rozumie zdania,
  • Tworzy 2/4 wyrazowe zdania
  • Potrafi powtórzyć parę słów piosenki
  • Używa ok. 50 słów, (2,5) = 2000
  • Zadaje pytania: Kto? Co? (2,5 roku) Co to? (bliżej 3 roku życia)
  • Zabawy tematyczne
  • Używa słów ja i moje
  • Pojawia się poczucie humoru
  • Pokazuje emocje
  • Zaczyna się interesować, w co jest ubierany
  • Bawi się chwilę zabawkami
  • Zaczyna nadawać imiona zabawkom
  • Powtarza słowa
  • Używa czasowników
  • Stale mówi
  • Pcha lub ciągnie zabawki

Sen dwulatka

Większość dzieci w tym wieku przesypia ok. 14 godzin na dobę. Często śpią jeszcze w ciągu dnia, ale po ukończeniu 2 roku życia cześć dzieci rezygnuje z popołudniowej drzemki. Kładzenie dwulatka może być nielada wyzwaniem. To wiek rytuałów. Dziecko koniecznie chce jeszcze pić, jeść, poczytać, przytulić się. Jeżeli wczoraj do łóżka zabrało misia i lalkę dzisiaj tez chce. Jeśli pozwolimy mu zabrać kolejną przytulankę, możemy być pewni, że następnego wieczoru znów poprosi o ten sam zestaw do spania. Zdarza się , że dzieci budzą się zapłakane lub przerażone - to wina sennych koszmarów, które pojawiają się w tym wieku.

Jedzenie

W tym wieku apetyt jest zmienny. Dzieci chcą często samodzielnie jeść i pić. Jednocześnie zaczynają mieć wyrobioną opinię na temat, jakie rzeczy im smakują , a jakie nie. Ważne może się stać również pora, o której podje się dane potrawy. Dziecko nadal powinno jeść 5-6 małych posiłków w ciągu dnia. Jedzenie powinno być podzielona na niewielkie porcje, łatwe do wzięcia w paluszki bądź na łyżeczkę. Warto zadbać żeby dania były kolorowe, różnorodne smakowo i wizualnie.

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?

Drugi rok życia to niezwykle interesujący, intensywny i trudny moment w rozwoju dziecka. Zarówno dla twojego maleństw, jak i ciebie. Przeczytaj również jak sobie poradzić z buntem dwulatka.

Jeżeli chcesz czynnie wziąć udział w rozwoju dziecka

  • Malujcie, rysujcie, wyklejajcie obrazki,
  • Staraj się dużo rozmawiać z dzieckiem, jeśli mówi , np. kotek am, am , rozwiń zdanie , np. kotek pije mleko z miseczki,
  • Odgrywajcie różne scenki z udziałem zabawek
  • Róbcie bańki mydlane
  • Bawcie się masą solną,
  • Oglądajcie książeczki z dużymi kolorowymi rysunkami i opowiadajcie sobie, co na nich widać,
  • Zapraszaj dziecko do pomocy w domowych zajęciach, takich jak wycieranie kurzu, czy wkładanie prania do pralki
  • Nie wymagaj od dziecka żeby było w tym wieku altruistą. Jeszcze do tego dojrzeje.
  • Czytaj książeczki
  • Wspieraj dziecko w jego próbach artystycznych, zarówno jeśli chodzi o rysowanie, jak i śpiewanie, itp. Słowa zachęty mobilizują malucha do rozwoju
  • Dbaj o rozwój ruchowy malucha
  • Dwulatek potrzebuje dużo swobody i możliwości eksperymentowania. Ułatw mu zadanie, pozwól np. nalać mleko do kubeczka, zjeść samodzielnie zupę.
  • Jeśli krytykujesz - mów o zachowaniu, nie o dziecku,
  • Rozmawiaj z maluszkiem o uczuciach

reklama

Dwulatek mówi.... Co to znaczy? Dziecko kończące 24 miesiące powinno budować proste zdania, wyrażenia, np. Mama da (daj), Mama oć (chodź). Tata pi (piłka). Kiedy coś spadnie mówi "bam".

Ważną umiejętnością dwulatka jest wskazywanie palcem. Kiedy widzi np. kota-wskazuje palcem oraz woła kot lub MIAU. (Gest wskazywania palcem pojawia się około 9 miesiąca życia i jest oznaką gotowości do uczenia się mowy oraz rozpoczęcia się procesu kształtowania wspólnego pola uwagi.)

Słowa dwulatka mogą brzmieć śmiesznie, mogą być opuszczane sylaby, np.na początku lub końcu wyrazu - "bu" buty. Zatem jeśli, np. bu - to zawsze buty, pi - to zawsze piłka itd. to proszę pamiętać, że to są słowa dwulatka. Z każdym dniem mowa powinna się wzbogacać. Dwulatek wiele rozumie i reaguje na imię.

Zaczyna zadawać pytania, np. Kto? Co? - około 2,5roku, Co to? Czemu? Dlaczego? - bliżej 3 roku życia. Oczywiście pytania mogą się pojawić dużo wcześniej (sporo maluchów zadaje pytanie co to? już przed drugim rokiem życia) i jest to całkiem normalne. Czerwona lampka powinna się zapalić, kiedy tych pytań nie ma wcale w okolicy trzeciego roku życia i skłonić do wizyty u logopedy. Dlatego Drogi Rodzicu! Jeśli coś Cię niepokoi w rozwoju Twojego dziecka, koniecznie zgłoś się do specjalisty po poradę. Im wcześniej, tym lepiej.  - komentuje neurologopeda Ewelina Pasiewicz

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: