Zastanawiasz się, dlaczego twoje dziecko nie zawsze pamięta, czego się nauczyło? Oto przyczyna

Zobacz do jakiś wniosków doszli naukowcy

Ostatnie zmiany: 6 października 2020
Zastanawiasz się, dlaczego twoje dziecko nie zawsze pamięta, czego się nauczyło? Oto przyczyna

Nastrój niemowląt jest nieprzewidywalny: w jednej chwili mogą się bawić, a w drugiej irytować bądź smucić. Czy te zmiany wpływają na uczenie się i pamięć u niemowląt? Naukowcy postanowili to sprawdzić. Jeśli więc zastanawiasz się, dlaczego twoje dziecko nie zawsze pamięta, czego się nauczyło, mamy dla ciebie odpowiedź.

Okazuje się, że to, czy i jak dzieci przypominają sobie to, czego się nauczyły, zależy od ich nastroju. Dowodzą tego wyniki badań, które zostały przeprowadzone przez psychologów rozwojowych z Ruhr-Universität Bochum. Raport opublikowano w czasopiśmie Child Development.

Badania, w których brali udział dorośli wykazały, że nastrój wpływa na myślenie. Aby dowiedzieć się, czy pamięć zależna od nastroju występuje również u niemowląt, naukowcy przebadali 96 dzieci w wieku dziewięciu miesięcy.

Na pierwszym etapie dzieci albo wykonywały ciche czynności z rodzicem, takie jak przeglądanie książek z obrazkami, albo bawiły się w sposób bardziej aktywny fizycznie. Następnie obserwowały osobę wykonującą różne czynności z marionetką, ucząc się, jak to zrobić.

- Interesowało nas to, czy dzieci byłyby w stanie naśladować obserwowane działania kwadrans później. - mówi profesor Sabine Seehagen, kierownik grupy badawczej ds. Psychologii rozwojowej w RUB.

Tuż przed rozpoczęciem testu niektóre dzieci oddawały się tej samej czynności, w jakiej się uczyły, podczas gdy inne wprowadzano w inny nastrój, angażując je w aktywności odmienne.

reklama

Niemowlęta, które podczas uczenia się były w innym nastroju niż podczas przypominania sobie tego, czego się nauczyły, nie mogły naśladować działań z kukiełką. Wydajność pamięci była dwa i pół razy wyższa, jeśli podczas testu były w takim samym nastroju jak podczas nauki.

- To pokazuje, że wahania stanu wewnętrznego w tym wieku mogą uniemożliwić dostęp do zawartości pamięci. - zauważa Seehagen. - Niektóre rzeczy, których dziecko nauczyło się będąc w dobrym nastroju mogą nie być już dostępne, gdy będzie zdenerwowane.

Dzięki eksperymentowi rodzice mogą zrozumieć, dlaczego ich dzieci pamiętają pewne rzeczy, a nie pamiętają innych.

- W tym badaniu wzięliśmy pod uwagę tylko jedną grupę wiekową. - mówi Sabine Seehagen. Konieczne będą dalsze badania w celu zbadania, jak związek między nastrojem a pamięcią rozwija się wraz z wiekiem.

Badacze przypuszczają, że może to wyjaśniać fakt, że dorośli nie pamiętają doświadczeń z wczesnego dzieciństwa.

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: