Rozwój niemowlęcia w wieku 6 - 9 miesięcy
Co zmienia się w rozwoju dziecka między 6. a 9. miesiącem życia? Jakie kroki milowe będziesz obserwować w tym okresie?
Twój maluch skończył 6. miesięcy. Rośnie jak na drożdżach, a także dynamicznie się rozwija i niemal codziennie zaskakuje cię nowymi umiejętnościami. Co zmienia się w rozwoju dziecka między 6. a 9. miesiącem życia? Jakie kroki milowe będziesz obserwować w tym okresie?
Kroki milowe w wieku 6-9 miesięcy
W okresie od 6. do 9. miesiąca u dziecka zauważysz dynamiczne zmiany - tak emocjonalne, jak i fizyczne. Maluch nabywa umiejętności, które pozwalają mu się samodzielnie poruszać i tym samym brać aktywny udział w życiu waszej rodziny. To okres, kiedy powoli zaczyna mieć poczucie, że jest odrębną istotą. To również czas, kiedy zacznie rozpoznawać oraz identyfikować własne uczucia i zauważy, że mogą być różne.
reklama
Dziecko zaczyna siadać
W czasie tych czterech miesięcy nastąpi również intensywny rozwój ruchowy. Dziecko zacznie siadać - najpierw niestabilnie, a w miarę upływu czasu samodzielnie. Ta pozycja pozwala mu oglądać świat z zupełnie innej perspektywy, co daje mu możliwość postrzegania rzeczywistości na wiele dotychczas nieznanych sposobów.
Maluch nauczy się również przemieszczać
Maluch nauczy się przemieszczać. Początkowo leżąc na brzuchu i czołgając się, a później przechodząc do raczkowania. Jest niezwykle aktywny – turla się, leżąc na brzuszku kręci się wokół własnej osi czy pełza, a i codziennie się w swej mobilności doskonali. Jest bardzo z siebie zadowolony - zdobywa coraz to nowe umiejętności jako odkrywca świata.
Potrafi przekładać grzechotkę z ręki do ręki
W tym okresie z łatwością sięgnie po grzechotkę i będzie nią potrząsać, jak również przekładać zabawkę z jednej rączki do drugiej. Jeśli chodzi o motorykę małą, to na tym etapie zazwyczaj potrafi także trzymać butelkę z piciem, może nawet zacząć pod opieką dorosłych pić z kubeczka. Potrafi chwycić łyżeczkę, ale jeszcze nie umie jej użyć.
Dziecko zaczyna się komunikować
Dziecko do tej pory gaworzyło lub głużyło. Teraz nie dość, że pojawiają się wzory intonacji, a komunikowanie się z dorosłym przypomina w swej melodii dialog, to maluch zaczyna śpiewnie powtarzać jedną sylabę. Teraz zaczną pojawiać się pierwsze słowa: ma-ma, ba-ba, ta-ta, ale dziecko nie będzie miało jeszcze świadomości, że może ich używać, chcąc przywołać dorosłą osobę. Będzie za to uważnie słuchać, gdy będziesz do niego mówić, a w odpowiedzi będzie się starał odpowiedzieć w podobnej tonacji.
Zaczyna dostrzegać dźwięki
Zauważysz też, że słysząc znajome głosy i dźwięki dziecko będzie się ku nim zwracać, a ulubioną rozrywką może stać się uderzanie przedmiotami i “wydobywanie z nich dźwięku”. Na tym etapie rozwoju mowy dziecko zaczyna się bawić dźwiękami. Będzie próbowało wydobywać różne dźwięki z siebie - kląskanie, zabawa samogłoskami, gaworzenie. Za pomocą dźwięków będzie również wyrażać emocje. Pojawią się piski zachwytu, chichoty, czy krzyki pełne frustracji.
Maluch przeżywa skok intelektualny
W tym okresie twoje dziecko uwielbia dotykać, eksperymentować - stara się zrozumieć, jak coś działa, stąd uderzanie i zrzucanie przedmiotów, czołganie się w kierunku ulubionych zabawek, gniecenie i darcie papieru, czy radość z zabawy w „a ku-ku”. Pamiętaj, że maluch nie rozumie co oznacza słowo „nie” lub „niebezpieczeństwo”, więc koniecznie zadbaj o bezpieczeństwo w domu.
Pojawia się lęk separacyjny
Dziecko zaczyna rozumieć, że ono i mama nie są jedną istotą. Co więcej – że mama może zniknąć! – i to napawa je lękiem. W pewnym momencie możesz też zaobserwować, że dziecko zaczyna się wstydzić nieznajomych i chować na ich widok w twoje ramiona. Zaczyna być niespokojnie, kiedy znikasz mu z pola widzenia, ale zawołane po imieniu zaczyna na nie reagować.
Na co rodzice powinni zwrócić szczególną uwagę w tym okresie?
Wciąż najważniejsze w życiu dziecka jest poczucie bezpieczeństwa, ciepła i bliskiej relacji – to jest niezmienne, powinno towarzyszyć mu zawsze i stale.
Teraz, na tym etapie rozwoju, warto zwrócić uwagę na to, że świat dziecka nagle się poszerza - o przedmioty, ludzi i sytuacje. Dziecko przebywa w różnych miejscach, z coraz to innymi ludźmi – ciociami, znajomymi rodziców, opiekunkami. Warto zadbać, by w owe nowe konteksty nie pojawiały się nagle, a w sposób łagodny, bezpieczny, by dziecko oswajało je stopniowo. Musimy mieć świadomość, że jesteśmy w pewnym sensie pośrednikami między dzieckiem a światem zewnętrznym.
Ponieważ dziecko jest coraz bardziej mobilne, a i coraz więcej umie i rozumie, potrzebuje coraz więcej ofert aktywności, żeby go poznawać i się rozwijać. Pozwalaj maluchowi na samodzielność. Połóż na podłodze kocyk bądź matę, rozłóż zabawki i pozwól, by dziecko samo decydowało, którą i jak długo się zajmie.
Baw się z dzieckiem. Spektrum zabaw w tym wielu jest spore. Maluch, dzięki temu, że już wiele potrafi, w tym poznawać świat w różnych perspektywach, a i opanował różne umiejętności z zakresu małej motoryki, ma możliwość dotykania i manipulowania. Warto podsuwać zabawki edukacyjne, ale i inicjować zabawy wielozmysłowe - np. pozwalać bawić się przedmiotami o różnych fakturach, temperaturach, kształtach.
Dzieci lubią też zabawy w naśladowanie dźwięków, odgłosów zwierząt, ale i działań. Uznaniem niemowlaków na tym etapie cieszy się powtarzanie gestów dorosłych - szalenie bawi je robienie „papa”, przesyłanie buziaków czy klaskanie.
Nie mniej ważne są opowieści o wspólnych działaniach – czy to podczas karmienia, przebierania czy innych codziennych czynności. Dzięki temu dziecko poznaje zasady działania świata i tego, jak jest zorganizowany. To bardzo cenna, elementarna wiedza.
Maluchy potrzebuję wsparcia rodziców zarówno w rozwoju fizycznym, jak i emocjonalnym. Pamiętaj, by wspierać dziecko na wszelkich płaszczyznach, także takich jak zdrowe nawyki żywieniowe, prawidłowa dieta i higieniczny tryb życia.
Pamiętaj dzieci są różne i mogą rozwijać się w różnym tempie.
Jeśli martwisz się, że rozwój twojego dziecka przebiega inaczej niż jego rówieśników, skontaktuj się z profesjonalistą.