Do szkoły czy jeszcze poczekać?
Obniżenie wieku szkolnego i reforma szkolnictwa, która zakłada wcześniejsze niż do tej pory rozpoczęcie edukacji to na wielu forach temat nieustająco gorący. Szczególnie, że wrzesień 2011 to ostatni rok, kiedy o posłaniu do szkoły sześciolatków mogą jeszcze decydować rodzice. Rok później wszystkie dzieci urodzone w 2006 roku mają rozpocząć naukę w klasach I. Fakt ten u wielu rodziców budzi większe niż do tej pory wątpliwości: posłać dziecko do zerówki czy szkoły?
Teraz czy za rok, gdy w ławkach zasiądzie przymusowo cały rocznik oraz te dzieci, które mają 7 lat? A co potem ze studiami i pracą (więcej chętnych, mniejsze szanse...)? Czy zatem dziecko jest gotowe do pójścia do szkoły, czy jeszcze powinno zostać w zerówce? Teoretycznie, w podjęciu decyzji pomóc rodzicowi powinna...
...diagnoza gotowości szkolnej
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej, które reguluje tą kwestię, nie wskazano narzędzia, jakim należy się posługiwać (Rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2008 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.nr 4 poz.17/ 2009). Jest tam jednak mowa o tym, że zbieranie informacji powinno być systematyczne i długofalowe, prowadzone przez nauczycieli wychowania przedszkolnego. Jeżeli nauczyciel ma jakieś wątpliwości, może zasugerować konieczność przebadania dziecka w poradni psychologiczno-pedagogicznej ze względu na zaobserwowane specjalne potrzeby edukacyjne dziecka.
W praktyce jednak nauczyciele często sięgają po gotowe narzędzia diagnostyczne, które niestety są różnej jakości i testem dojrzałości, jest np. umiejętność zawiązania sznurówki na kokardkę. Jeżeli dziecko miało buty zawsze na rzepy czy sprzączki – taki test „obleje”, choć jego motoryka mała będzie wystarczająco rozwinięta.
Warto więc pamiętać, że owe opinie szkoły czy poradni nie są wiążące i rodzic może podjąć decyzję samodzielnie, ale też zdiagnozowanie jakiegoś braku traktować jako punkt wyjścia do pracy z dzieckiem w określonej sferze.
reklama
Wskaźniki dojrzałości szkolnej dziecka
Co powinno znać dziecko przed pójściem do szkoły?
- swoje imię i nazwisko,
- adres zamieszkania,
- imiona rodziców i ich zawody,
- nazwy kolorów, dni tygodnia i pór roku.
reklama
Co powinno umieć?
- prawidłowo trzymać ołówek,
- posługiwać się przyborami (nożyczkami, pędzlem, klejem),
- kolorować obrazek utrzymując się w liniach,
- narysować człowieka,
- odwzorowywać kształty geometryczne,
- samodzielnie się rozebrać i ubrać (zapiąć guziki i zawiązać sznurówki),
- odróżniać stronę lewą i prawą u siebie oraz kogoś, kto stoi naprzeciwko,
- znaleźć różnice na podobnych obrazkach,
- grupować przedmioty według kształtu, koloru, wielkości,
- sortować przedmioty według określonej zasady (warzywa, pojazdy, zwierzęta),
- ułożyć kilkuelementowe puzzle,
- dobierać przedmioty lub obrazki w pary (także z uwzględnieniem cechy wspólnej, np. stół-krzesło (drewno) lub zależności, np. kura-jajko),
- odróżniać dźwięki i odtworzyć rytm,
- podzielić wyraz na sylaby (analiza) oraz złożyć w całość wyraz z usłyszanych sylab (synteza),
- rozpoznać głoskę usłyszaną na początku i na końcu wyrazu,
- liczyć do 10 – przeliczać elementy w zbiorze, dodawać i odejmować w zakresie 10,
- opowiedzieć o tym, co jest na obrazku,
- skupić się na słuchaniu bajki, muzyki,
- budować poprawne zdania na określony temat,
- lepić z plasteliny lub innej masy plastycznej,
- wykonywać proste ćwiczenia gimnastyczne (skakanie na jednej nodze, do tyłu, rzucanie i łapanie piłki),
- zgodnie bawić się z innymi – czekać na swoją kolej,
- doprowadzić zaczętą pracę do końca,
- posprzątać po zabawie,
- podporządkowywać się poleceniom dorosłego i wykonywać 3-4 polecenia w określonej kolejności,
- rozstawać się na dłuższy czas z rodzicami.
Jak wspierać i rozwijać dojrzałość szkolną
- w nieprzezroczystym woreczku umieszczaj różnego rodzaju przedmioty, niech dziecko próbuje zgadnąć co to, wkładając ręce do woreczka i rozpoznając dotykiem,
- do 10 baloników włóż fasolki, aby baloniki tworzyły pary: z 1 fasolką, 2, 3 itd. dziecko powinno dobrać baloniki w pary,
- przygotuj kawałki (podobnej wielkości) różnych owoców (warzyw), dziecku zawiąż oczy i wkładaj kawałki do buzi – niech zgaduje, co to,
- rozpoznawanie zapachów – dziecko z zawiązanymi oczami zgaduje, co wącha,
- naśladowanie ruchów i głosów zwierząt z określonej strefy: dżungli, koła podbiegunowego, oceanu, lasu
- lepienie: ciastek, plasteliny, korali z modeliny, ciastoliny i każdej innej masy plastycznej,
- słuchanie głośnego czytania, bajek muzycznych, audibooków.
Joanna Górnisiewicz
Na podstawie
Frauke Meinders - Lucking, Susanne Loy "Czy moje dziecko osiągnęło dojrzałość szkolną?"