Jak pomóc dziecku, które się szybko rozprasza?
Niektóre dzieci mają kłopot z rozpoczynaniem zadań, czy rozproszeniem uwagi. Naszą rolą jest sprawdzenie, jak możemy im pomóc.
Problemy z utrzymaniem koncentracji
Czego warto się dowiedzieć? : ”Wiem, że starasz się na lekcji, ale czasami się rozpraszasz. Czy możesz sobie przypomnieć sytuacje, kiedy łatwej ci się było skupić?
Może się okazać, że dziecko potrzebuje, żeby nauczyciel podczas lekcji raz na jakiś czas pochodził i dotykał jego ramienia lub wskazywał palcem w zeszycie, co należy robić. Być może określony porządek na szkolnej ławce też jest pomocny, albo konkretne miejsce do siedzenia. Czasem okazuje się, że na dzieci, które siedzą przy oknie czyha dużo więcej pokus.
Czego warto się dowiedzieć?: "Co ci pomaga się skupić, gdy robisz pracę domową?"
Być może twoje dziecko potrzebuje uporządkowanej przestrzeni, żeby móc wydajnie pracować i się nie rozpraszać. Jest możliwe, że jakiś rodzaj muzyki lub dźwięków może mu pomóc w skupieniu. Może dobrym pomysłem jest ćwiczenie koncentracji?
Czasem dzieci się skarżą na …rodziców, którzy mają tendencje odrywania ich od zajęć, bo, np: trzeba zjeść obiad. Zaplanuj tak czas, żeby unikać tego typu sytuacji.
Czego warto się dowiedzieć? "Jakie sytuacje przeszkadzają, rozpraszają cię najbardziej?
Być może dziecko usiadło w ławce z “gadułą” albo samo lubi rozmawiać podczas lekcji. Skonsultuj się z nauczycielem i razem się zastanówcie, jak możecie rozwiązać tego typu problem.
Jeśli w domu przeszkadza dziecku młodsze rodzeństwo- postaraj się na czas robienia lekcji zająć czymś maluszka. Są dzieci nadwrażliwe słuchowo, więc jeśli twoje należy do ich grona może w czasie, kiedy ma odrabiać lekcje zrezygnuj z odkurzania, czy używania miksera.
reklama
Problem z rozpoczynaniem i kończeniem projektów
Co warto powiedzieć: "Pamiętasz sytuację, kiedy miałaś/eś do przygotowania duży projekt? Przez to, że zacząłeś/aś naukę późno musiałaś/es zrezygnować z wielu przyjemności i może warto tym razem rozłożyć działania w czasie.
Tu rozpoczyna się również twoja rola, żeby pomóc dziecku stworzyć plan działania. Określcie czas, wypiszcie wszystkie materiały, które będą potrzebne do realizacji zadania, zróbcie listę priorytetów. Sprawdź, czy dziecko rozumie każdy punkt działania.
Co warto powiedzieć: Wiem, jak bardzo lubisz spędzać czas robiąc xyz. Pewnie bardzo cię denerwuję, kiedy przerywam ci zabawę i mówię, że najwyższy czas żebyś usiadł/a do lekcji. Postarajmy się znaleźć sposób, który ci pomoże oderwać się na trochę od zabawy, zrobić zadania i ponownie wrócić do twoich ulubionych zajęć.
Możecie ustalić określoną godzinę, kiedy codziennie jest czas na odrabianie lekcji. Jeśli dziecko gra w grę na komputerze możecie ustalić, że np: po przejściu 3 poziomu siada do nauki, żeby móc dokończyć grę później. Ważne, żeby pomysły wyszły od dziecka, bo wtedy będzie mu się łatwiej trzymać swoich własnych ustaleń.
Problem z organizacją czasu i planowaniem
Co warto powiedzieć: "Wiem, że masz dużo do zapamiętania i czasem, kiedy się rozpraszasz zapominasz o zrobieniu jakiś zadań lub zabraniu do szkoły potrzebnych przyborów. Razem wymyślmy system, który pomoże ci się zorganizować”
Najprostszy sposób to kupienie dużego ściennego plannera lub kalendarza i zaznaczanie na nim nadchodzących sprawdzianów, terminów oddawania prac itp. Ważne tylko, żeby na bieżąco do niego zaglądać. Każdego dnia rozpakowujcie plecak i sprawdzajcie, co się działo podczas lekcji, jakie prace zostały zadane oraz które podręczniki, czy zeszyty przydadzą się następnego dnia.
Ciągły brak koncentracji, nadpobudliwość, czy labilność emocjonalna mogą być oznaką ADHD - nadpobudliwości psycho-ruchowej, dlatego jeśli twoje różne działania nie przynoszą efektu warto się skonsultować z ekspertem.