Co powinien umieć mówić przedszkolak?

Co powinien umieć mówić przedszkolak?

Rozwój mowy cechuje się pewnym prawidłowościami. Dzieci w wieku około 3 lat wchodzą w okres zdania, a to znaczy, że posługują się prostymi zdaniami, także pytającymi i przeczącymi, posługują się wieloma słowami – ich zasób to około półtora tysiąca.

Cztero- i pięciolatek wchodzi w okres swoistej mowy dziecięcej – mówi coraz bardziej skomplikowanymi zdaniami, zrozumiale dla innych, choć często używa charakterystycznych dla tego okresu neologizmów dziecięcych.

Dzieci rozwijają się w różnym tempie, jednak przed ukończeniem przedszkola, każde dziecko powinno, między innymi:

  • zwiększyć swoje słownictwo do 3 – 4 tysięcy słów,
  • różnicować słownictwo i stosować je adekwatnie do sytuacji,
  • opanować podstawowe reguły składni,
  • znać typowe formy gramatyczne,
  • opowiadać krótko i zrozumiale o obrazku, ale też o sytuacji,
  • zadawać pytania, prosić, zabraniać,
  • budować zdania złożone, składające się z kilku słów,
  • odtwarzać własnymi słowami historyjkę,
  • rozpoznawać początek, środek i koniec bajki, opowieści,
  • zapamiętywać i powtarzać słowa, zdania, wierszyki, piosenki,
  • wymawiać prawidłowo głoski (nadal trudności może sprawiać  sz, ż, cz, dż oraz r),
  • dopasowywać obrazek do pierwszej głoski w nazwie (np. „kot” do „k”),
  • dobierać rymujące się wyrazy,
  • rozpoznawać zapis - swoje imię, ale też proste wyrazy, jak „mama”, „tata”,
  • określać, gdzie książka ma początek i koniec, a tekst górę i dół.

reklama

Opanowanie tych umiejętności można wspierać poprzez:

  1. Robienie min przed lustrem – ćwiczą one narządy artykulacyjne: wargi, język, policzki.
  2. Puszczanie baniek mydlanych, zdmuchiwanie piórka z ręki, nadmuchiwanie baloników itp. ćwiczenia oddechu.
  3. Zabawy do rytmu muzyki – nie tylko taniec, ale i maszerowanie, podskakiwanie, machanie rękami.
  4. Zabawy ruchowe – naukę poruszania się w sposób inny niż zawsze: chodzenie/skakanie bokiem i do tyłu, stawianie stopy za stopą, chodzenie na czworakach – normalnie i w pozycji odwróconej (brzuchem do góry), skakanie jak żabka i dreptanie jak kaczuszka.
  5. Ćwiczenie ruchów naprzemiennych, to znaczy prawa ręka i lewa noga – można je podnosić, machać nimi, dotykać ręką kolana lub kostki, wykonywać jednoczesny ruch w bok. Oczywiście, ćwiczenie robimy zamiennie – raz prawa ręka i lewa noga, a potem lewa ręka i prawa noga.
  6. Powtarzanie sekwencji ruchów, na przykład: połóż ręce na głowie, na ramionach, a potem wyciągnij je wyprostowane przed siebie. W miarę jak dziecko wprawia się w ćwiczeniu, sekwencje mogą być coraz bardziej rozbudowane.
  7. Nauka na pamięć rytmicznych wierszyków i rymowanek, a następnie poruszanie się do nich (na przykład maszerowanie i zmiana kierunku ruchu (dwie osoby muszą się trzymać za obie ręce) do wierszyka „siała baba mak”).
  8. Układanie „rytmicznych” wzorów graficznych – można zakupić odpowiednie pomoce (zwykle są to różne kształty w kilku kolorach oraz karty z wzorami, które trzeba odtworzyć), ale można też układać na ścieżce w parku wzór z kasztanów i żołędzi, na dywanie z kolorowych samochodzików czy na drewnianej tacce z makaronów i koralików.
  9. Rozpoznawanie i nazywanie dźwięków – tych naturalnych, jak i wytwarzanych przez człowieka. Można słuchać ptaków w naturze, a potem sprawdzić czy dobrze go rozpoznaliśmy (jest wiele stron internetowych z nagranymi odgłosami zwierząt). Warto też słuchać brzmień różnych instrumentów i nasłuchiwać dźwięków miasta.
  10. Zabawy słowami: co się zaczyna na „o”? Wymień wyrazy, które się kończą na „u”. Co się rymuje do „trawa”? Jakie słowo chowa się w „serce”?
  11. Niezależnie od tego, czy dziecko uczy się w przedszkolu liter czy nie, pisz imię dziecka, podpisuj z nim obrazki i odpowiadaj na pytania typu „co to za litera”, które z pewnością się pojawią.
  12. Czytajcie jak najwięcej. Bogata biblioteczka, w której stoi mnóstwo wielokrotnie przeczytanych z dzieckiem książek, to najlepsza gwarancja prawidłowego rozwoju mowy dziecka. 

 

Joanna Górnisiewicz

Kliknij, żeby dodać swój głos

Ten tekst nie ma jeszcze oceny. Dodaj swoją!

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: