Jak zbudować dobre relacje z nauczycielem
Jeśli Twoje dziecko idzie do szkoły po raz pierwszy, to jesteś pełna obaw – martwisz się, czy sobie poradzi, nikt go nie skrzywdzi, czy inni dostrzegą to, co widzisz Ty: wspaniałego, małego człowieka. Boisz się też, że oddając dziecko pod opiekę nowych ludzi, nie będziesz wiedziała, co się naprawdę z nim dzieje. Dlatego dobre relacje z nauczycielem są tak bardzo ważne.
Dla dobra dziecka
Dzieci, których rodzice współpracują ze szkołą mają lepsze wsparcie w domu, a to z kolei powoduje, że lepiej sobie radzą w szkole, a co za tym idzie, uczą się chętniej, angażują w życie klasy i szkoły, osiągają też lepsze wyniki. Za udaną współpracę – dla dobra małego ucznia – odpowiedzialne są obie strony. I warto mieć to stale na uwadze.
Budowa wspólnego mostu
Dowiedz się jak najwięcej o szkole swojego dziecka. Jeśli nie umiesz znaleźć informacji, zadawaj pytania: spytaj o wybrany przez nauczycielkę program nauczania, o dodatkową obudowę rządowego podręcznika, wyprawkę plastyczną i strój gimnastyczny. Dowiedz się, kiedy można z wychowawcą rozmawiać, w jakich godzinach jest dostępny dla rodziców, jaki jest plan spotkań i wywiadówek. Korzystaj z dostępnych dróg komunikowania się z nauczycielką dziecka.
reklama
Komunikuj się często
Poznaj tę osobę, która już wkrótce stanie się dla Twojej pociechy najważniejszym na świecie autorytetem. Okaż swoje zainteresowanie, ale też opowiedz o tym wszystkim, o czym nauczyciel powinien wiedzieć, szczególnie jeśli dziecko ma specjalne potrzeby. Spotykaj się nauczycielem zawsze, gdy tylko widzisz jakiś problem, masz wątpliwości, niepokoi Cię to, co opowiada dziecko. Czekanie na kolejną wywiadówkę może odwlec problem, ale często też sprawia, że on narasta i komplikuje się, obrasta też w niedomówienia. W dodatku w czasie ogólnego spotkania z rodzicami nauczyciel ma niewiele czasu na indywidualne rozmowy, szczególnie jeśli chcesz rozmawiać bez świadków.
Współpracuj
Idź na pierwsze spotkanie z nastawieniem, że Ty i nauczyciel gracie w jednej drużynie. W razie problemów nie jeż się, nie atakuj, nie przyjmuj postawy defensywnej. Staraj się spokojnie wyjaśnić sytuację, z całym przekonaniem wierząc, że nauczycielowi zależy dokładnie na tym samym. Przygotuj się też na słuchanie tego, co mówi nauczyciel, a nie tylko zgłaszanie własnych pretensji.
reklama
Angażuj się w życie klasy i szkoły
Wielu nauczycieli martwi się tym, że kiedy przychodzi do wyboru rady klasowej czy rady rodziców całej szkoły – nie ma chętnych, nawet w dużych placówkach. Trudno też zorganizować wycieczkę czy wyjście do muzeum, bo nauczyciel nie jest w stanie zgromadzić odpowiedniej liczby opiekunów do zajęcia się dużą grupą dzieci.
Warto pamiętać, że pracując na rzecz całej klasy, pracujesz przede wszystkim na rzecz własnego dziecka. Okazujesz w ten sposób także swojej pociesze, że jej szkoła i to, co się w niej dzieje, to dla Ciebie rzeczy ważne. Jeśli nie możesz zaoferować swojej osoby i czasu, to może dasz radę pomóc w inny sposób: przygotowując coś, co jest potrzebne dzieciom, organizując spotkanie z interesującą osobą, czy choćby piekąc ciasto na klasowe uroczystości.
Nie wciągaj dziecka w konflikty
Czasem irytuje Cię to, co się w szkole dzieje i masz pretensje do nauczyciela, którego uważasz za osobę odpowiedzialną za ten stan rzeczy. Jeśli tak się dzieje, nigdy nie angażuj w swój spór z nauczycielem ucznia. To będzie dla niego niezwykle kłopotliwa i trudna sytuacja, znajdzie się między młotem a kowadłem, bo mamę kocha, a nauczycielkę podziwia. Obie strony są dla niego ważne i do obu musi podchodzić z szacunkiem po to, aby móc się uczyć.
Jeżeli rodzice szacunek do nauczycieli podważają, działają tak naprawdę na szkodę swoich dzieci – nauczycielom ich gadanie tak naprawdę nie szkodzi, ale dziecku i owszem. Dlatego ze względu na dobro dziecka, rozwiązuj konflikt w sposób wyważony i dojrzały. Jeśli czujesz, że to niemożliwe, poproś o pomoc innych pracowników szkoły – pedagoga, dyrektora. Ważne jest, aby pracując razem, pokazać także dziecku, że najważniejsze jest wspólne osiąganie porozumienia oraz tworzenie takiego środowiska, w którym dziecko będzie się bezpiecznie rozwijać.