Aby uczyć się z łatwością
Skuteczność uczenia się zależy od współpracy prawej i lewej półkuli mózgowej. Jeśli jakieś części naszego umysłu są "wyłączone", pojawiają się trudności w czytaniu, pisaniu, liczeniu, zapamiętywaniu, rozumieniu i uczeniu się. Taki stan, w którym tylko jedna z naszych półkul mózgowych jest aktywna nazywa się switchingiem (ang. switch=wyłącznik).
W utrudniającym nam pracę i naukę stanie switchingu można przebywać latami. Co ciekawe, ten stan pogłębia się tym bardziej, im bardziej wysilamy się i staramy robić postępy.
Wystarczy kilka dni prostych ćwiczeń, aby to zmienić i przywrócić integrację wszystkich części naszego mózgu:
- Maszerujemy, wymachując przy tym rękami (jak żołnierze). Ruszamy kończynami naprzemiennie: robiąc krok do przodu prawą nogą, wyciągamy lewą rękę! Tak maszerujemy przynajmniej 3 minuty i powtarzamy ćwiczenie kilka razy dziennie, najlepiej przed rozpoczęciem (lub w trakcie) nauki.
Początkowo ćwiczenie może się nie udać - prawa ręka będzie wysuwać się do przodu razem z prawą nogą. Im głębszy jest switching, tym trudniej wykonać pierwsze ćwiczenie.
- Wtedy kładziemy się na plecach i prosimy kogoś, by podnosił odpowiednio nasze kończyny (naprzemiennie - prawą rękę razem z lewą nogą). Potem sami powtarzamy te ruchy na leżąco. Powinniśmy wykonać 20 powtórzeń. Po kilku dniach będziemy już potrafili wykonać ćwiczenie chodząc.
- Stojąc wyciągamy wyprostowane ręce przed siebie trzymając je jedna przy drugiej. Kreślimy nimi w powietrzu (jak najszerzej) leżącą ósemkę, jednocześnie wzrokiem śledzimy czubki palców. To ćwiczenie pomaga szczególnie przy problemach z pisaniem.
- Bieganie.
reklama
Muzyka wpływa na stan switchingu:
- Muzyka klasyczna, ludowa, country, starsza muzyka pop (do ok. 1975 roku) odblokowuje integrację półkul i można jej słuchać nawet podczas nauki.
- "Nowoczesna" muzyka pop, breakdance, rock przeważnie jest szkodliwa dla umysłu. Dlatego nie należy uczyć się przy niej ! Jeśli bardzo ją lubimy, to jej słuchanie dobrze jest zakończyć słuchaniem (15 minut) "bezpiecznej" muzyki. Uważajmy na dyskotece, tam słuchamy często właśnie muzyki wywołującej switching i do tego poruszamy się "równolegle" zamiast "na krzyż".
Problem switchingu dotyczy zarówno dzieci jak i dorosłych, więc ćwiczmy razem i obserwujmy efekty.
Opracowała Ania Dmitruk
na podstawie: Vera F. Birkenbihl "Szkoła bez stresu" Dom Wydawniczo-Księgarski KOS, Katowice 1999