Użyj tych 5 sposobów i zbuduj poczucie pewności u dziecka

Użyj tych 5 sposobów i zbuduj poczucie pewności u dziecka

Każdy rodzic pragnie, aby jego dziecko było szczęśliwe, miało dobre relacje z innymi oraz było pewne siebie i swoich umiejętności. Pytanie – jak budować pewność siebie dziecka – opiekunowie zadają sobie od początku, kiedy córka lub syn pojawią się w ich życiu. To właśnie w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym kształtuje się zadowolenie ze swoich umiejętności, zaufanie do siebie i poczucie własnej wartości. Oto szereg sposobów jak pomagać dzieciom, aby czuły się ze sobą jak najlepiej.

Pewność siebie – co to takiego?

Pewność siebie jest wypadkową różnych rzeczy –  produktem interakcji organizmu i osobowości. Składa się na nią samoocena, poczucie własnej wartości, oddziaływanie środowiska, poznanie własnego ciała, akceptacja bądź nie swojego wyglądu. Pewność siebie jest budowana przez całe życie, jednak będąc dzieckiem utrwalają się fundamenty tego, jak o sobie myślimy i jak się czujemy ze sobą oraz z innymi osobami.

Dzieci chłoną jak gąbka przekonania i opinie dorosłych, w ich oczach szukają potwierdzenia oraz sprawdzają jakie efekty wywołują ich zachowania oraz słowa. Postawa rodziców, opiekunów oraz nauczycieli ma ogromny wpływ na to, jak mała dziewczynka lub chłopiec będą postrzegać swoją osobę przez całe życie.

To, jak dziecko myśli o sobie, wpływa na to, jak się zachowuje, jakie podejmuje wyzwania, a także - co najważniejsze - jak traktuje siebie i innych. Dzięki dużej pewności siebie dziecko ma zaufanie do swoich możliwości. Wie, że może sprostać wyzwaniom, ale także ma świadomość, kiedy powinno poprosić o pomoc. Samoakceptacja, umiejętność szanowania siebie w obliczu błędów i słabości jest również związana z dużą pewnością siebie. Brak pewności siebie wiąże się z przekonaniem o swojej nieadekwatności, podkreślaniu mankamentów i niedostatków charakteru, urody oraz umiejętności.

Osoba mało pewna siebie nie wierzy w swoje kompetencję, nawet jeśli dostaje w późniejszym wieku pozytywne informacje zwrotne. Dlatego tak ważne jest, aby już od najwcześniejszych lat dostarczać dzieciom pozytywnych komunikatów dotyczących ich skuteczności.

Czynniki wpływające na poczucie pewności siebie u dzieci

Na poczucie pewności siebie u dzieci i dorosłych wpływa wiele czynników:

Czynniki fizyczno-somatyczne – to postrzeganie swojej „fizyczności”, komunikaty na jej temat ze strony otoczenia. Otrzymywane komunikaty w dzieciństwie mocno oddziaływają na dziewczynki i chłopców „jesteś brzydka”, „masz krzywe zęby”, albo „ ale z ciebie niezgrabne dziecko” mogą sprawić nie tylko wielką przykrość, ale również wykształcić w dziecku określony sposób postrzegania własnej osoby, nawet jeśli fizyczność w toku rozwoju się zmieni.

Czynniki psychiczne – sposób myślenia o sobie i komunikatach, jakie otrzymuje dziecko jest bardzo ważny. Ponieważ to od wartości, jaką przypisze danemu komentarzowi może zależeć czy odbierze je jako pozytywne czy jako negatywne doświadczenie. Krytyczne myślenie o wypowiedziach innych osób oraz uczenie samoakceptacji może pomóc dziecku poradzić sobie z niepochlebnymi wyrażeniami na temat jego osoby.

Czynniki społeczne – opinie, komunikaty oraz zachowania wobec dzieci są bardzo istotne w procesie budowania pewności siebie. Pozytywny klimat rodzinny, który z troską i uwagą docenia zaangażowanie dziecka, stawia mu adekwatne wyzwania rozwojowe oraz pokazuje mocne strony i słabości, może bardzo pozytywnie wpłynąć na postrzeganie własnej osoby przez dziecko. Podobnie szkoła oraz środowisko rówieśnicze.

Czynniki stresowe – różne sytuacje, które mogą wywoływać stres w życiu dziecka od krótkiego rozstania z rodzicami na wakacje, przez pisanie klasówki, po konflikty z przyjaciółmi. Sposób poradzenia sobie z daną sytuacją mocno wpływa na zaufanie dziecka do własnych umiejętności.

reklama

5 sposobów jak wspierać pewność siebie dziecka

Zadufane w sobie dziecko, pełne egoizmu oraz wyższości, a także zalęknione i wycofane to dwa przeciwstawne bieguny pewności siebie. Po środku znajduje się adekwatne postrzeganie siebie, znajomość silnych stron – umiejętności, sprawdzonych zachowań oraz świadomość niedostatków, obszarów, które trzeba ćwiczyć i udoskonalać. Tę równowagę można kształtować już u przedszkolaków.

Oto 5 sposobów, które warto wykorzystywać, niezależnie od wieku.

1.Kochaj dziecko za to, że jest

Miłość bez oczekiwań, akceptacja dziecka za to, że jest, a nie to, co robi, zdobywa oraz jak myśli – pomaga mu w kształtowaniu zaufanie do siebie samego. Brak wymagań oraz nadmiernej gloryfikacji dziecka sprawia, że umie pokochać siebie.

2. Stawiaj rozsądne granice

Rodzice mają prawo wprowadzać zasady oraz zgadzać się bądź nie na określne zachowania. Jednoczesna miłość, ze stawianiem granic, pokazuje dziecku, że rodzic je kocha bez względu na to co zrobi, jednak nie każde jego zachowanie będzie chwalone i doceniane, że pewne rzeczy są nie do przyjęcia.

3. Słuchaj swojego dziecka

Kiedy dziecko opowiada, mówi albo pyta – słuchaj, bądź. Bez dopytywania, oceniania i krytykowania. Zauważ pomysły, kreatywne odpowiedzi – zwracaj uwagę na zaangażowanie i pokazuj, że je widzisz. Reaguj na to, co mówi dziecko - bez tego ono nie wie, co ma zrobić.

4. Pozwól przeżywać różne emocje

Pozytywne i trudne emocje są potrzebne – smutek, żal, złość, radość, szczęście, duma – wszystkie są niezbędne do pełnego wzrastania i życia. Pomagaj dziecku radzić sobie z różnymi zdarzeniami, nie blokuj emocji, nie zabraniaj ich, ale również nie bagatelizuj. Pomagaj zrozumieć i pobyć w nich, nawet jeśli jest trudno.

5.Kiedy to potrzebne, bądź przewodnikiem. Kiedy możesz, pozwól przewodzić dziecku

Są takie momenty w życiu, że dziecko potrzebuje Twojej rady, spokoju, doświadczenia. Chce, abyś mu pomogła/pomógł poradzić sobie z jakimś zdarzeniem - wtedy bądź dla dziecka. Jednak, kiedy tylko możesz, dawaj córce czy synowi jak najwięcej samodzielności. Pomagaj im mierzyć się ze zwycięstwami i porażkami tak, aby mogło sprawdzać swoje umiejętności w praktyce.

Bibliografia
Korcz, I. Poczucie własnej wartości jako klucz do rozwoju potencjału ludzkiego, osiągania prawdziwych sukcesów i szczęścia. www.21.edu.pl/ks/3/377.doc11.
Lewandowska – Kidoń T., Wosik – Kowala D. Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków 2009

 

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: