Rozwój fizyczny przedszkolaka
Okres przedszkolny to czas intensywnych zmian w rozwoju fizycznym dziecka. Składając jego ubranka zastanawiasz się czasami „Kiedy on z tego wyrósł?”.
Podglądasz jego zabawy w piaskownicy i widzisz, że coraz lepiej radzi sobie z budowaniem z piasku, a kiedy patrzysz, jak wchodzi po schodach, rozczulasz się nad precyzją jego ruchów i pierwszymi próbami wchodzenia naprzemiennie – tak, jak robią to dorośli.
Jak wygląda przedszkolak?
Dzieci w przedszkolu zdecydowanie różnią się miedzy sobą. Inaczej będzie wyglądał maluch, inaczej starszak. Dzieci z młodszych grup przedszkolnych mają charakterystyczne cechy budowy małego dziecka. Są to: duża głowa, długi tułów i krótkie kończyny. U dzieci 4- i 5-letnich sylwetka staje się proporcjonalna, obserwuje się szybkie tempo wzrostu - wydłużają się kości długie, z czasem przybywa masy mięśniowej. Niestety zarówno kościec, jak i mięśnie są jeszcze słabe i łatwo ulegają deformacjom. Zmienia się to z wiekiem.
Rozwój fizyczny przedszkolaka
Rozwój fizyczny dziecka w okresie przedszkolnym jest dynamiczny, ale nie równomierny, to znaczy nie przebiega w jednakowym tempie i rytmie. I tak o ile trzeci i czwarty rok życia charakteryzują zmiany o charakterze umiarkowanym, o tyle później następuje wyraźne nasilenie procesów rozwojowych.
Aby móc dokładniej śledzić zmiany, jakie zachodzą w rozwoju fizycznym Twego dziecka, warto zapoznać się z kolejnymi etapami i dynamiką rozwoju w okresie przedszkolnym.
W Polsce operuje się podziałem, w którym okres przedszkolny obejmuje dzieci pomiędzy 3. a 6. rokiem życia. Dokonując charakterystyki wieku przedszkolnego pod kątem rozwoju specjaliści rozpatrują dwie grupy wiekowe: dzieci młodsze - 3 i 4-letnie oraz starsze 5 i 6- letnie.
Mówiąc o rozwoju fizycznym dziecka warto odnieść się do trzech obszarów (samodzielność, motoryka duża i motoryka mała), które wzajemnie się przenikają, a w których można obserwować kolejne zmiany i postępy u dziecka.
Trzylatek
reklama
Samodzielność - co obserwujemy?
- samodzielnie myje i wyciera ręce (nie powinien moczyć przy tym ubrania)
- samodzielnie korzysta z toalety
- samodzielnie spożywa posiłki – trzyma kubeczek i pije z niego, łyżkę trzyma chwytem nakładkowym
- zakłada wybrane części garderoby
Jak wspierać dziecko w rozwoju umiejętności samoobsługowych?
- mycie i wycieranie rąk – rozmowa z dzieckiem, pokaz (również poprzez „mycie rąk” lalki), wprowadzenie atrakcyjnych przyborów toaletowych
- jedzenie – zabawa w karmienie lalki, misia
- ubieranie się – zabawa w ubieranie lalki, ludzików wyciętych w tektury – nauka kolejności zakładania ubrań, ograniczanie pomocy przy ubieraniu dziecka, udzielanie wskazówek „jeśli….., to będzie Ci łatwiej”, np. „jeśli przytrzymasz czapkę dwiema rękami, to będzie Ci łatwiej”
- korzystanie z toalety – trening czystości, nagradzanie sukcesów
Motoryka duża - co obserwujemy?
Rozwój motoryczny i poznawczy umożliwia dziecku intensywną eksplorację otoczenia, dlatego:
- dziecko chętnie podejmuje aktywności ruchowe (w tym okresie u wielu dzieci obserwuje się trudności z koordynacją i płynnością ruchów)
- coraz lepiej biega, omija przeszkody
- potrafi kręcić się wokół własnej osi, kucać, chodzić na palcach
- jeździ na trzykołowym rowerku
reklama
Motoryka mała - co obserwujemy?
- doskonalą się ruchy rąk
- dziecko chętnie rysuje – kreski, koło
- chętnie lepi z plasteliny – potrafi ulepić wałeczek
- nawleka duży koralik na sznurówkę
Czterolatek
Pomiędzy 4. a 5. rokiem życia wzrastają szybkość i zręczność, wytrzymałość. To początek okresu zwanego „głodem ruchu”
Gdzie można to zaobserwować?
- podczas spacerów – dziecko skacze, biega, ucieka, a rodzic niekiedy zostaje daleko w tyle
- proste ruchy tworzą kombinacje ruchowe – bieg i skok, chwyt i rzut
- samodzielnie wchodzi na i schodzi ze schodów – stawia nogi naprzemiennie
- doskonali umiejętność rzucania i łapania piłki
- często zmienia aktywność ruchową
- rozwijają się umiejętności w zakresie motoryki małej – rysowanie, wycinanie, nawlekanie koralików
- rysunki coraz bardziej przypominają rysowane przedmioty, postać człowieka ma już głowę, tułów, nogi i ręce
Pięciolatek
W wieku przedszkolnym obserwuje się wzrost sprawności motorycznej. Szczególnie dynamicznie zaznacza się około 5. roku życia, zwanego złotym okresem w rozwoju ruchowym dziecka.
- dalszy ciąg okresu zwanego „głodem ruchu”
- dziecko swobodnie porusza się, jest samodzielne w zakresie samoobsługi (mogą pojawiać się trudności z wiązaniem sznurowadeł czy zapinaniem guzików)
- coraz bardziej wyraźne stają się zmiany w proporcji części ciała – następuje wydłużenie ciała pod wpływem szybkiego tempa wzrostu kończyn
- wzrost sprawności ruchowej dziecka, opanowane już czynności ulegają doskonaleniu (ruchy coraz bardziej płynne i lepiej skoordynowane)
- rozwój motoryki małej obserwowany jest głównie w zakresie samoobsługi oraz w zakresie rysowania i pisania
reklama
Sześciolatek
6- letnie jest bardzo aktywne, a także bardziej silne, wytrzymałe, a jego działania odznaczają się jeszcze większą precyzją i koordynacją ruchową.
- dziecko ubiera się samodzielnie
- doskonali się umiejętność zachowania równowagi podczas ruchu (równowaga dynamiczna) oraz równowagi statycznej (np. stanie na jednej nodze)
- ruchy stają się płynne i skoordynowane
- doskonali się sprawność grafomotryczna (motoryka mała) – ręce „przygotowują się” do rozpoczęcia nauki pisania
- zapina guziki bez kontroli wzroku (kieruje ruchami rąk)
- jeździ na dwukołowym rowerze
- w rysunkach obserwuje się udoskonalony schemat (bez zachowania proporcji, wielkości i stosunków przestrzennych)
Jak wspierać przedszkolaka w rozwoju motoryki dużej?
- nie hamuj aktywności swojego dziecka
- pozwól mu na doświadczenie konsekwencji pewnych aktywności – oczywiście z rozsądkiem. Dziecko najlepiej uczy się przez doświadczenie.
- stwarzaj mu różnorodne okazje do doskonalenia motoryki dużej. To ważny okres dla budowania schematu i świadomości własnego ciała.
Jak wspierać przedszkolaka w rozwoju motoryki małej?
- doskonaląc motorykę dużą doskonalimy również ruchy ręki
- warto zachęcać dziecko do różnych aktywności – „asystent” podczas prac domowych
- pozwól na „szaleństwa” – malowanie rękami na dużym kartonie, lepienie budowli
z różnych mas – plastelina, ciasto.