Kupujemy zabawki dla przedszkolaków - czym się kierować
Spacerując pomiędzy sklepowymi półkami gęsto pokrytymi kolorowymi obiektami marzeń naszych dzieci – lalkami, miśkami, klockami i autkami - możemy poczuć się lekko oszołomieni, a wybranie odpowiedniej zabawki może okazać się kłopotliwe.
Choć sam zakup nie jest niczym trudnym – wystarczy sięgnąć po pierwszą z brzegu, zdać się na pomoc sprzedawcy, ulec reklamie lub poprosić o wybór naszego przedszkolaka, o tyle świadomość, że nie wszystkie zabawki są dobre dla dzieci – jest przyczyną dylematów. Zatem jaka zabawka jest dobra dla małego dziecka? Czym się należy kierować, by nasz wybór był mądry i trafny? Na co zwrócić uwagę?
Dobra zabawka powinna być:
Jakościowo dobra i efektowna
- solidna, bowiem przedszkolaki są niezmiernie twórcze, lubią zgłębiać mechanizmy i wnętrza zabawek. Efektowna, ciekawa, umiejąca zainteresować sobą dziecko; zarazem pasująca do wieku i etapu jego rozwoju. Powinna wytwarzać w dziecku dobre emocje i postawy. Ważne jest, by była bezpieczna i starannie wykonana.
reklama
Kreatywna
– zabawka, która w twórczy sposób absorbuje dziecko - rolę tę świetnie spełnią stempelki, ciastolina, tablica z kolorowymi kredami, kredki – od tych klasycznych po magiczne, którymi można rysować w wannie; farby – od akwarelowych po te, którymi można bezpiecznie malować ciało.
Edukacyjna
- gry planszowe, tablice z magnetycznymi literkami, łamigłówki, kocki - te zabawki bawiąc uczą, rozwijają umiejętności dziecka, ćwiczą jego pamięć i wyobraźnię, uczą spostrzegawczości i wytrwałości; liczenia, czytania, umiejętności przewidywania. Dodatkowo gry planszowe uczą dziecko odkrywania podobieństw i różnic, reguł gry zespołowej, poznawania i podporządkowywania się określonym zasadom; klocki natomiast oprócz pobudzania wyobraźni - rozwijają technicznie oraz ćwiczą ręce.
reklama
Inspirująca
- to gadżety, które pobudzają wyobraźnię i pozwalają zaaranżować przedszkolakowi wspólną zabawę z … przyjaciółmi na niby. Zobaczmy, co stanie się, gdy podarujemy smykowi kostium księżniczki czy indianina, namiot-pałac bądź wigwam, ilustrowaną książkę lub płytę z bajkami, kukiełki lub pacynki, które zachęcą dzieciaki do zabawy w teatr.
Zaspokajające głód ruchu
– równie ważny, co umysłowy, jest rozwój fizyczny małego dziecka – aby go wspierać warto kupić maluchowi piłkę, rowerek, zjeżdżalnię, skakankę, trampolinę lub … bierki, które ćwiczą motorykę rąk.
reklama
Uczące życia
- wykorzystując naturalną ciekawość dziecka i fascynację światem dorosłych, odpowiednimi zabawkami można pomóc mu opanować reguły życia społecznego. Świetnym pomysłem jest kupno małej kuchni, kasy sklepowej, małego majsterkowicza czy akcesoriów dla lalek. W tym wieku zazwyczaj bardziej niż dotychczas dobór zabawek dla dziecka podyktowany jest jego płcią i tak to dziewczynki dostają lalki, a chłopcy samochody. Ale uwaga – zadbajmy o to, by mały mężczyzna umiał opiekować się szmaciana Zuzią, a dziewczynka nieźle radziła sobie ze zdalnie sterowanym Subaru.
Umożliwiająca wspólną zabawę
– zachęcający do samodzielnej zabawy przedmiot to szansa dla rodzica, by ten miał chwilę dla siebie. Jednak czasem warto skusić się na wspólne, aktywne spędzenie czasu ze smykiem – właśnie podczas zabawy. Sprawdzą się tu i klocki, i elektryczna kolejka, i tor wyścigowy, układanki, puzzle, bierki,
Pluszowy przyjaciel
– pamiętajmy o przytulankach, które oprócz tego, że są ładne i miłe, uczą dziecko okazywania emocji, empatii, dbania o innych. Szmaciana lala czy miś przyda się też w ciężkich chwilach i sytuacjach stresujących – wizyta u lekarza, pozostanie bez rodziców czy pójście do przedszkola po dłuższej nieobecności. To właśnie ta niepozorna, za to ukochana pluszowa zabawka, towarzysząc smutnemu maluchowi, przywraca mu poczucie bezpieczeństwa (to dlatego tak często dzieciom trudno się rozstać ze starymi zabawkami).
Uwaga – według psychologów właściwie dobierane zabawki i sposób zabawy we wczesnym dzieciństwie wspierają jego rozwój w późniejszym życiu. Należy jednak zwrócić uwagę, by skupiając się na motywowaniu dziecka do rozwoju, zapewnić mu zabawki, które nie wykraczają poza aktualne umiejętności intelektualne dziecka. W przeciwnym wypadku można odnieść odwrotny skutek - zniechęcenie czy obniżone poczucie własnej wartości wynikające z nieumiejętności właściwego użytkowania zabawki.