reklama
Dobre przedszkole - czyli jakie?
Mija kilka miesięcy pobytu Twojego dziecka w przedszkolu. Może maluch chodzi tam już kolejny rok. A być może dopiero poślesz go tam od następnego września. Tak czy inaczej warto się zastanowić, czy to naprawdę dobre miejsce dla Twojego dziecka
i Ciebie.
Co to znaczy dobre przedszkole?
Dobre przedszkole to po prostu miejsce, do którego bardzo lubi się przychodzić. Jeżeli Twój maluch martwi się, że podczas choroby będzie musiał siedzieć w domu, jeżeli często i radośnie opowiada o swojej grupie, wychowawczyni, jeżeli widzisz, że przedszkole wpływa na niego pozytywnie - masz do czynienia z dobrym przedszkolem.
Przedszkole jest dla kilkulatka miejscem o niezwykłym znaczeniu. Można nawet powiedzieć, że to taka „zastępcza mama”, której powierzamy maleństwo. Właśnie w przedszkolu stawia swoje pierwsze kroki na drodze społecznego rozwoju, swoje pierwsze kroki w coraz to bardziej dojrzalsze życie. Zastanów się na spokojnie, w jakim stopniu poniższe podane stwierdzenia pasują do miejsca, w którym Twoje dziecko spędza lub ma spędzać ponad połowę dnia. Możesz obok każdego z tych zdań stawiać plusy i minusy. Jeżeli w jakiejś dziedzinie przeważają plusy - nie ma powodu do niepokoju, jeżeli jednak dominują minusy, warto się zastanowić, czy nie porozmawiać z wychowawcami czy z dyrektorem lub innymi rodzicami na temat zauważonych przez ciebie niedociągnięć. Pamiętaj też, ze najlepszym źródłem informacji jest dziecko. Jeśli dopiero zamierzasz posłać dziecko do placówki, zapytaj o wszystko dyrektora, a przede wszystkim rodziców, którzy posyłają już tam swoje pociechy.
Czy przedszkole zapewnia Twojemu dziecku dobrą opiekę?
- Jest tu bezpiecznie.
- To miejsce również dla dzieci niepełnosprawnych.
- Dzieci mogą odpoczywać w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb (np. te, które lubią spać, mogą się przespać, inne leżą spokojnie podczas czytania bajki).
- Codziennie (jeśli tylko pozwalają na to warunki pogodowe) dzieci spędzają czas na świeżym powietrzu.
- Na placu zabaw są zabawki (huśtawki, drabinki, piaskownice), które posiadają atest, są często konserwowane.
- Jedzenie jest smaczne i ładnie podane, a także dostosowane do ewentualnych specjalnych wymogów żywieniowych ( dieta bezmleczna, bezglutenowa, itp.).
Jaki kontakt mają nauczyciele ze swoimi podopiecznymi?
- Widać, ze nauczyciele lubią pracować z dziećmi.
- Wychowawcy potrafią pomagać dzieciom w przezwyciężaniu ich kłopotów emocjonalnych – wiedzą co robić, kiedy dziecko płacze, a co kiedy się złości, czy nie chce uczestniczyć w zajęciach z grupą.
- Nauczyciele są dobrymi obserwatorami, dobrze znają dzieci.
- Wychowawcy i dyrekcja mają ze sobą dobry kontakt, często omawiają sprawy dotyczące dzieci.
Jaką rolę odgrywają w przedszkolu rodzice?
- Chętnie biorą udział w przedszkolnych uroczystościach, mają dużo pomysłów, służą pomocą.
- Pomiędzy rodzicami a wychowawcami jest dobra wymiana informacji: rodzice wiedzą, co się z ich dzieckiem dzieje w przedszkolu, a nauczyciele znają sytuację rodzinną dziecka.
- W przedszkolu działa rada rodziców (komitet rodzicielski).
- Wychowawcy potrafią rozmawiać z rodzicami nawet o sprawach trudnych.
- Rodzice są na bieżąco informowani o postępach w rozwoju dzieci, w każdej chwili mogą umówić się na dodatkowe konsultacje.
Czy nauczyciele są przygotowani do pracy ze wszystkim dziećmi (uzdolnionymi, niepełnosprawnymi)?
- Wychowawcy wiedzą, jak pomóc dziecku z problemami emocjonalnymi
- Jeśli jest to przedszkole integracyjne, obok pedagogów pracują specjaliści (pedagodzy specjalni, terapeuci)
Czy przedszkole zapewnia wystarczającą ilość zabaw i rozrywek? Czy sprzyja rozwojowi twórczemu i poznawczemu?
- Zajęcia przedszkolne są różnorodne, ciekawe i dostosowane do zainteresowań dzieci.
- Dzieci często mogą same decydować, w co będą się bawić.
- Dzieci uczestniczą w zajęciach z radością i zaangażowaniem, są aktywne, często same inicjują zabawę.
- Dużą wagę przywiązuje się do tradycji (topienie Marzanny, malowanie pisanek, Wigilia, Dzień Matki, itp.)
- Przedszkole ma swoje święta, kultywuje własną tradycję.
- Wychowawcy zapoznają dzieci z różną kulturą różnych regionów Polski
- i świata.
Czy przedszkole sprzyja rozwojowi emocjonalnemu i moralnemu?
- Spontaniczność dzieci nie jest tłumiona, dzieci mogą wyrażać wprost swoje uczucia i opinie (o ile nie krzywdzi to kogoś innego).
- Dzieci nie ukrywają swoich emocji, nie boją się ich ujawniać.
- Wychowawcy potrafią budować w dzieciach wiarę we własne możliwości.
- Dzieci nigdy nie są odrzucane z powodu swojego zachowania, swojej inności czy problemów, które mają.
- Dzieci są zachęcane do podejmowania prób radzenia sobie z trudnościami.
- Zasady postępowania są jasne i precyzyjnie określone. Dzieci rozumieją system kar i nagród.
- Wychowawcy w sposób systematyczny dążą do wzmacniania dobrych i wygaszania niepożądanych zachowań dzieci.
Czy przedszkole sprzyja rozwojowi społecznemu?
- Wychowawcy często stwarzają dzieciom sytuacje, w których dzieci mają wolność wyboru, aby same podejmowały decyzje.
- Nauczyciele uczą dzieci, w jaki sposób rozwiązywać konflikty w sposób nieagresywny.
- Wychowawcy wdrażają dzieci do pracy w zespole, współpracy w zabawie.
- Dzieci mają pewne obowiązki i wykonują prace na rzecz własnej grupy.
I przede wszystkim:
DZIECI LUBIĄ SWOJE PRZEDSZKOLE I CZUJĄ SIĘ JEGO WAŻNĄ CZĘŚCIĄ
Anna Ciechowicz
- M. Woźniak „Mangament w przedszkolu”, wydawnictwo Josef Rabbe i Spółka, Warszawa 1997;
- Anna Klim-Klimaszewska „Pedagogika przedszkolna”, Polski Instytut Wydawniczy, 2005.
Wychowanie dziecka - przeczytaj pozostałe nasze artykuły.
Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym - kliknij tutaj.
Masz dziecko w przedszkolu ? - zajrzyj tutaj
Kliknij też w zerówkę i szkołę.