Dlaczego zabawa w przedszkolu jest ważna
Zapisując dziecko do przedszkola zwracasz uwagę na wiele rzeczy. Jedną z nich jest edukacyjna oferta programowa. Wydaje ci się, że im więcej dziecko w przedszkolu będzie się uczyć, a mniej mieć czasu na swobodną zabawę, a nawet nudę, tym dla niego lepiej. Jesteś w błędzie.
Przedszkole to nie szkoła
Dzieci, zwłaszcza w przedszkolach prywatnych, często mają grafik dnia wypełniony po brzegi, bo muszą zrealizować założony program dydaktyczno-wychowawczy. Zwłaszcza bardzo ambitni rodzice są zachwyceni – ich dzieci od najmłodszych lat uczą się dodawać i odejmować, ćwiczą pisanie wielkich i małych liter, do tego słuchają angielskich bajek w oryginale i szlifują francuskie słówka, śpiewając piosenki. Mają zeszyty, ćwiczenia i podręczniki, masę zajęć, za to czasu wolnego - jak na lekarstwo.
Wysokie wymagania stawiane przez współczesny świat wywierają presję i są silną pokusą, by od pierwszych chwil życia dziecka przygotowywać je do osiągniecia sukcesu – w szkole, na studiach i w pracy. Tymczasem nie bez przyczyny wiek przedszkolny nazywany jest wiekiem zabawy.
Zabawa (a czasem wręcz pozorna nuda) to nie strata czasu. Dzieci ich potrzebują. Zabawa jest główną i naturalną formą aktywności dziecka w tym okresie. To dzięki niej dziecko się uczy i „programuje” na przyszłość. Odbieranie mu okazji, by mogło się swobodnie bawić, jest dla niego niekorzystne.
Dlaczego zabawa w przedszkolu jest ważna
Wydaje nam się, że im szybciej dziecko nauczy się liczyć, pisać i czytać, pozna wzór chemiczny i zacznie mówić w języku obcym, tym lepiej mu będzie w przyszłości, tym lepiej będzie sobie radziło w szkole na kolejnych stopniach edukacji. Tymczasem okazuje się, że wczesna edukacja nie zwiększa wydajności w szkole i nie przekłada się na późniejszy sukces dziecka.
Badania dowodzą, że dzieci, które swobodnie się bawią – myślą, „kombinują”, eksperymentują, mają większą swobodę myślenia i radzą sobie lepiej – z nauką, różnymi sytuacjami życiowymi, problemami. Dzięki temu, że same odkrywają świat, dokonują wyborów, wchodzą w swobodne interakcje, są bardziej kreatywne, odważne i otwarte poznawczo. Szybciej same dochodzą do różnych wniosków niż dzieci, które nastawione są na otrzymywanie jasnych wytycznych i instrukcji. A wszystko to dzięki zabawie, podczas której maluch uczy się świata. To procentuje w przyszłości. Zabawa pomaga opanować umiejętności, które przydadzą się na późniejszych etapach edukacji, już w szkolnej ławie.
Układanie puzzli, budowanie wieży z klocków, a nawet puszczanie baniek uczą kreatywności, konstruktywnego rozwiązywania problemów, współpracy, samoregulacji i otwierają na naukę jako taką.
reklama
Na co zwrócić uwagę, wybierając przedszkole?
Dlatego tak ważne jest dobre przedszkole. Dobre, czyli wcale nie to, które oferuje cały wachlarz zajęć i ambitny plan edukacyjny. To już wiesz. Na co więc zwrócić uwagę, wybierając przedszkole? Zapytaj o kilka rzeczy:
Jak wygląda dzień w przedszkolu
Możliwość swobodnej zabawy z niewielkim udziałem nauczyciela to warunek prawidłowego rozwoju dzieci, ich wychowania i kształcenia. Dlatego wybierając przedszkole nie szukaj odpowiedzi na pytania: Jakie oferują państwo zajęcia dodatkowe, a Jak wygląda typowy dzień w przedszkolu.
Zainteresuj się, jakie są proporcje pomiędzy zajęciami prowadzonymi przez wychowawców realizujących plan edukacyjno-wychowawczy, a swobodną zabawą. Idealnie jest, gdy mniej więcej 1/3 czasu mają do własnej dyspozycji - same mogą wybierać, w co i z kim się będą bawić.
reklama
Jakie są przedszkolne priorytety
Dobre przedszkole to wcale nie to, którego oferta zajęć pęka w szwach – już wiesz. Szczegółowo zapoznaj się z ideą, założeniami i profilem placówki. Szukaj przedszkola, które deklaruje otwartość, indywidualne podejście do dziecka i stawia na swobodę twórczą. Być może przypadną ci do gustu placówki oparte na konkretnych szkołach filozoficznych, takich jak przedszkole Waldorfskie czy Montessori.
Acha! Jeśli przyszłaś do przedszkola w porze swobodnej zabawy, czyli nie podczas leżakowania czy zajęć z wychowawcą, a w uszach dzwoni ci cisza, powinien to być sygnał alarmowy. Dzieci bowiem w czasie „wolnym” powinny bawić się, rozmawiać, śmiać się, a nie milczeć.
Czy dzieci wychodzą na podwórko i na wycieczki
W dobrym przedszkolu dzieci często wychodzą na podwórko, ale dalsze spacery i wycieczki - do lasu, do biblioteki, do teatru. To ważne, bo to otwiera je na nowe doświadczenia, rozbudza ciekawość przyrody, ale także uczy zasad współdziałania, jest źródłem wiedzy o świecie we wszystkich kontekstach. Maluchy, których wychowawczynie zabierają na wycieczki, wiedzą o świecie znacznie więcej niż te, które nazw liści, zwierząt czy roślin poznają przeglądając karty podręczników.
reklama
Jak często dzieci korzystają z telewizorów
Jeśli w salach przedszkolnych widzisz telewizory czy inny sprzęt, np. zabawki elektroniczne, zapytaj, do czego są wykorzystywane i jak często. Nie jest dobrze, jeśli dzieci w przedszkolu oglądają bajki, ponieważ nie po to tam są - ten czas mogą spożytkować w sposób bardziej twórczy i aktywny, spędzić go na interakcjach z rówieśnikami.
Jaki jest wystrój przedszkolnych sal i korytarzy
Zwróć uwagę, jak ozdobione są ściany w przedszkolu – pokrywają je odręcznie malowane grafiki czy jest to raczej surowość przetykana sztampą. Czy na tablicach są wyeksponowane rysunki dzieci? Po tym obserwacjach będziesz wiedzieć, jakie nastawienie do twórczości, a i samych dzieci, ma dana placówka.
Nie mniej istotny jest porządek. Wiadomo, im czyściej, tym lepiej – ale nie zawsze. Jeśli zabawki, książki czy przybory plastyczne są pochowane, ustawione wysoko – poza zasięgiem dzieci, nie jest to dobry znak. Zwróć uwagę na wachlarz zabawek, książek i przyborów plastycznych – czy jest ono na tyle bogate, by zainteresować dzieciaki? Czy znajdują się zabawki kreatywne, ale i samochody, lalki, kukiełki, a także kącik do zabaw tematycznych, np. w dom, książki, kredki i kartki?