reklama

Dlaczego dzieci mają skłonność do gromadzenia nadmiernej ilości informacji? Badania

Naukowcy odkryli, że dzieci mają trudności z koncentracją na jednym zadaniu i często gromadzą informacje, które nie są konieczne do jego wykonania. Pytanie brzmi: dlaczego?

Nowe badania, które prowadził profesor psychologii na Uniwersytecie Stanowym Ohio, Władimir Sloutsky wraz z głównym autorem Qianqianem Wanem, doktorantem psychologii na Uniwersytecie Stanowym Ohio, pokazują, że owa „rozproszona uwaga” nie wynika z tego, że mózgi dzieci nie są wystarczająco dojrzałe, by zrozumieć zadanie lub zwrócić na nie uwagę, ani z tego, że łatwo się rozpraszają i nie mają kontroli nad koncentracją

„Dzieci nie potrafią powstrzymać się od zbierania większej ilości informacji niż potrzebują do wykonania zadania, nawet jeśli dokładnie wiedzą, czego potrzebują”.

Wydaje się, że dzieci rozpraszają się i patrzą na różne zagadnienia szeroko albo z czystej ciekawości, albo dlatego, że ich pamięć robocza nie jest wystarczająco rozwinięta, aby wykonać zadanie bez „nadmiernego eksplorowania”. To zmusza je do zbierania nadmiaru informacji, aby upewnić się, że poprawnie wykonają zadanie. 

Wcześniejsze badania pokazały, że dzieci szeroko rozdzielają swoją uwagę i nie ignorują nieistotnych szczegółów tak efektywnie, jak dorośli. W najnowszym badaniu Sloutsky i Wan potwierdzili, że mimo że dzieci potrafiły skupić się na zadaniu, aby zdobyć małe nagrody, takie jak naklejki, nadal „zbyt dużo eksplorują” i nie koncentrują się tylko na tym, co jest potrzebne do wykonania zadania. 

W jednym z eksperymentów uczestnicy – dzieci w wieku od 4 do 6 lat i dorośli – mieli zidentyfikować dwa rodzaje ptasich stworzeń, Hibi i Gora, na podstawie charakterystycznych cech. Każdy rodzaj miał unikalną kombinację kolorów i kształtów rogu, głowy, dzioba, ciała, skrzydeł, stóp i ogona. 

„W przypadku sześciu z siedmiu części ciała kombinacja koloru i kształtu przewidywała, czy jest to Hibi czy Gora z dokładnością 66%. Jednak jedna część ciała zawsze idealnie pasowała tylko do jednego ze stworzeń, co zarówno dzieci, jak i dorośli szybko nauczyli się identyfikować w pierwszej części badania”.

Aby sprawdzić, czy dzieci łatwo się rozpraszają, naukowcy zakryli każdą część ciała, co oznaczało, że uczestnicy badania musieli je odkrywać jedną po drugiej, aby zidentyfikować, o które stworzenie chodzi. Byli nagradzani za jak najszybsze zidentyfikowanie stworzenia.

Dla dorosłych zadanie było łatwe. Gdy wiedzieli, że ogon to część ciała, która zawsze idealnie pasowała do jednego z dwóch typów stworzeń, zawsze go odkrywali i prawidłowo identyfikowali stworzenie. Dzieci zachowywały się inaczej. Mimo że szybko nauczyły się, która część ciała pozwala na pewną identyfikację stworzenia, nadal przeglądały inne cechy, zanim podjęły decyzję.

„Dzieci mogły zrobić jak dorośli i kliknąć tylko na część ciała, która identyfikowała stworzenie, ale tego nie zrobiły” – powiedział Sloutsky. - Po prostu odkrywały więcej części ciała, zanim dokonały wyboru”. 

Naukowcy próbowali sprawdzić, czy to wynika z samej potrzeby dotykania przycisków, ale wyniki pokazały, że dzieci wybierały bardziej efektywne opcje, jeśli były one dostępne.

Według Sloutsky'ego dzieci mogą zbierać nadmiar informacji, ponieważ ich pamięć robocza jest wciąż w fazie rozwoju. W miarę dojrzewania młodzi ludzie będą coraz bardziej pewne swojej zdolności do zapamiętywania istotnych informacji, a ich podejście do zadań stanie się bardziej podobne do dorosłych. Przyszłe badania mają odpowiedzieć na pytanie, czy nadmierna eksploracja wynika z ciekawości, czy ograniczeń pamięci roboczej. 

Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie Psychological Science wraz z doktorantem Qianqianem Wanem. Badanie zostało sfinansowane przez Narodowy Instytut Zdrowia Dziecka i Rozwoju Człowieka im. Eunice Kennedy Shriver.

źródło: The science behind children's tendency to gather excessive informatio, www.news-medical.net

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: