reklama
Robimy kinderbal – (wiek 7-9)
Pamiętam to jak dziś – majowe popołudnie, unoszący się w powietrzu zapach frezji. Obrus w kwiatki, małe kanapeczki, ptysie i kompot w dzbanku. Z kasety magnetofonowej śpiewało dla nas Piccolo Coro dell’Antoniano, a my – kilka koleżanek z klasy i Marcin - zajęci byliśmy grą w Piotrusia. Na stole piętrzyły się prezenty, a mama na torcie zapalała świeczki – co roku o jedną więcej. To były moje urodziny.
Kiedyś imprezy w gronie rówieśników organizowano tylko z okazji urodzin - dziś kinderbal można zorganizować z okazji karnawału, dnia dziecka, zakończenia przedszkola, można też zaprosić dzieciaki zupełnie bez okazji. Aby uczcić szczególny dla dziecka dzień rodzice często wynajmują salę w Małpim gaju, gdzie pracownicy lokalu organizują poczęstunek i zabawę dla gości.
Nie gorszym pomysłem jest jednak powrót do dziecięcych wspomnień i urządzenie imprezy w domu. Różnica jest tylko jedna - dzisiejsze kinderbale swą wymyślnością zdecydowanie przyćmiewają blask imprez sprzed lat, gdzie szczytem wyrafinowania były wielkie kokardy w mysich warkoczach, odświętne, cienkie rajstopy i chińskie sukienki z bufkami, zaś szczytem fantazji - warcaby, tańce i bierki. Dziś jest tyle możliwości, że przy odrobinie chęci można zorganizować naprawdę niezapomniane przyjęcie. Potrzeba tylko chęci, nakładu pracy, czasu i …. gotowe!
1. Plan. Ustal czas (najlepsze są weekendowe popołudnia), miejsce (mieszkanie, które może trochę ucierpieć, a może zabawa na wolnym powietrzu – o ile pozwala pogoda) i liczbę gości (na ile pozwalają możliwości); zastanów się, jakimi środkami dysponujesz (od tego będzie zależał rozmach przyjęcia); Razem z jubilatem zastanówcie się, jaka to ma być impreza - czy ma mieć jakiś temat przewodni – (to jest dopiero coś!), a jeśli tak, wybierzcie go - może być związany z zainteresowaniami dziecka - kosmos, z ulubioną bajką – Królewna Śnieżka, książką Winnetou lub z porą roku, w czasie której organizowana jest zabawa.
2. Zaproszenia. Wykonajcie je odpowiednio wcześniej, możecie wykorzystać kolorowy papier, ozdobić go koralikami, brokatem, jakimś śmiesznym, tematycznym rysunkiem. Można też napisać tekst jakąś ciekawa czcionką, a może nadać im formę telegramu? Komiksu? Możliwości jest wiele.
3. Menu. Dzieciaki nie są miłośnikami uczty przy stole – świetne będą zatem małe kanapeczki (łatwo wyczarować różne zabawne buźki z szynki, ogórka, pomidora, papryki, szczypioru czy oliwek), szaszłyki lub koreczki (z pokrojonych w kostkę ok. 1 x 1cm kawałków zółtego sera, chleba, ogórka, wędliny i wszystkiego co się da nabić na wykałaczkę. A jeśli nabijesz kilka takich koreczków na przekrojone jabłko - powstanie super jeż), herbatniki, chrupki kukurydziane, paluszki, żelki, orzeszki, mandarynki, banany, winogrona, kawałki arbuza czy jabłka. Ważne, by było kolorowo i apetycznie
Dzieciakom spodoba się też galaretka z bitą śmietaną – fantazyjnie ozdobiona owocami lub zapiekane w piekarniku kanapki – z powycinanymi foremkami do ciast - szynką i serem. Tort natomiast możesz przeobrazić w auto/księżniczkę/biedronkę. Warto zadbać o wystarczającą ilość napojów.
4. Prace ręczne - rekwizyty. Dzieci uwielbiają się przebierać. Jeśli nie planujesz przyjęcia tematycznego (pirackie, dla księżniczek, indiańskie lub inne) i goście nie są proszeni o odpowiedni strój - zrób dla nich (lub kup) kolorowe czapeczki na gumce, kotyliony z imionami, piszczałki. Jeśli planujesz przyjęcie z tematem przewodnim – pamiętaj, by zrobić odpowiednio - miecze, korony, maski, łuki dekoracje.
5. Plan imprezy. Najgorsza impreza to nudna impreza. Abyś nie musiała chodzić i na siłę rozganiać znudzone dzieciaki lub zachęcać: „no pobawcie się w coś” - ustalcie plan zabawy. Gry, zabawy, poczęstunek, w międzyczasie przemyć jakieś mini konkursy z nagrodami – mogą się wiązać tematycznie z motywem przewodnim imprezy. Byłoby super, gdyby było ich tyle, żeby w każdym kto inny był wygrany i nikt nie był poszkodowany. Przygotuj płyty z muzyką do pląsów!
6. Dekoracja pokoju. Z pokoju, w którym będą bawić się dzieci, zabierz wszelkie szkła i doniczki z kwiatami oraz cenne dla ciebie bibeloty, a jedzenie podaj na szwedzkim stole, ustawionym przy ścianie. Do dekoracji sali możesz użyć balonów, serpentyny, wyciętych z kartonu chmurek czy bibułowych kwiatów. Ważne, by było kolorowo i ciekawie. Niezapomniany klimat stworzą zawieszone na ścianach lampki choinkowe. Jeśli impreza ma mieć jakiś temat przewodni pomyśl o scenografii – mając dobry pomysł małym nakładem kosztów można super wystylizować pokój na królewską komnatę, indiańską wioskę czy wszechświat – czasem wystarczy fantazyjnie podpięta zasłona czy udrapowany koc.
7. Gry i konkursy. Zaplanuj i najlepiej spisz na kartce.
• Co wiesz o zwierzętach? - każde dziecko losuje kartę z obrazkiem zwierzęcia. Zadaniem każdego z zawodników jest odpowiedzieć na pytania dotyczące danego zwierzęcia. Na przykład - ogr: "Gdzie mieszka? W jakim filmie jest głównym bohaterem??". Wygrywa zawodnik, który odpowie na największą liczbę pytań.
• Kto zostanie bez krzesła? - przygotuj kilka krzeseł - o jedno mniej, niż uczestników zabawy. Przy muzyce dzieci tańczą wokół krzeseł, kiedy zaś muzyka milknie - każdy ma jak najszybciej zająć miejsce na najbliższym krześle. Ten, kto nie zdąży usiąść - wypada z gry. Zabierz wówczas jedno krzesło i znowu włącz muzykę. Wygrywa ten, kto jako ostatni zdoła zająć ostatnie krzesło.
• Zjeść czy nie zjeść? - dzieci siadają na krzesłach w rzędzie albo w półkolu. Osoba prowadząca (najlepiej ktoś dorosły) wymienia jakiś rzeczownik, jednocześnie rzucając do dziecka piłkę. Zadaniem dziecka jest złapać piłkę, jeżeli wymieniony wyraz oznaczał rzecz jadalną, zaś odrzucić, jeśli niejadalną. Ten, kto się pomyli, wypada z gry. Wygrywa ten, kto został w grze najdłużej.
• Gra z jajkami - przygotuj kilka jajek (mogą być surowe). Porozkładaj je na podłodze w różnych miejscach. Wylosujcie jedną osobę, która miała wykonywać zadanie - przejść przez pokój z zawiązanymi oczami, starając się nie rozgnieść żadnego jajka. Kiedy zawiążesz wybranemu dziecku oczy, po cichu pozbieraj jajka z podłogi. Zadaniem reszty dzieciaków jest kierować kolegą czy koleżanką, wydając polecenia: "w prawo, w lewo, naprzód" itd. Dużo śmiechu jest gwarantowane.
• Pomidor – gra stara jak świat. Dzieci siedzą w okręgu, jedno z nich zadaje pytania - każdemu po kolei – na które odpowiedź jest niezmienna: „pomidor”. Im bardziej zwariowane pytanie, tym lepiej – bo odpowiadając trzeba zachować powagę. Dobra zabawa gwarantowana.
• Gra z rysowaniem - potrzebna jest kartka, ołówek lub kredka. Ustalcie, co będzie na rysunku - miś, człowiek czy jakiś stwór. Pierwszy uczestnik rysuje głowę i zagina kartkę tak, żeby nikt nie widział, co jest narysowane. Następna osoba rysuje szyję i barki, i znowu zagina kartkę i tak dalej. Powstanie na pewno bardzo śmieszne dzieło.
• Zaczarowany sznurek - pod koniec przyjęcia można urządzić konkurs na ścinanie sznurka ze swoim imieniem - przygotuj upominki dla każdego z zaproszonych, owiń je papierem, do każdego z nich przywiąż sznurek i zawieś je na jednej dłuższej lince. Dziecko ma wybrać i ściąć nożyczkami swój upominek z zawiązanymi oczami. Podczas gdy jeden wybiera, reszta może dopingować i podpowiadać.
• Kalambury – wszystkim znane odgadywanie haseł przedstawianych za pomocą gestów lub rysunków. Drużynowo bądź indywidualnie.
• Farbki do malowania twarzy – każda dziewczynka na pewno będzie zachwycona serduszkiem na policzku, a chłopiec chętnie przyodzieje wojenne barwy.
• Papierowy kwiat (tyle płatków, ile jest zaproszonych gości). Z kolorowego papieru wytnij płatki (każdy innego koloru) i za pomocą dwustronnej taśmy klejącej poprzyklejaj płatki do okrągłego "środeczka". Na każdym z płatków napisz pytanie dotyczące znajomości bajek.
• Owoce - pokrój w kostkę różne owoce lub warzywa (pomarańcza, mandarynka, banan czy winogrona). Każdemu uczestnikowi zabawy zawiązuj oczy i wkładaj do ust kawałek owocu - zadaniem dzieci jest prawidłowo rozpoznać dany owoc.
Monika Z-B
Więcej pomysłów na zabawy dla dzieci szkolnych.