reklama

Korzystanie z ekranów przez roczne dzieci może skutkować problemami rozwojowymi. Badania

Rodzice często zadają sobie pytanie, czy długie godziny spędzone przez ich pociechy przed telewizorem lub komputerem mogą mieć negatywny wpływ na ich rozwój. Najnowsze badanie opublikowane w renomowanym czasopiśmie JAMA Pediatrics dostarcza ważnych informacji na ten temat.

Główne wnioski z badania o wpływie ekranów na rozwój małych dzieci:

Badanie przeprowadzono na grupie ponad 7000 japońskich dzieci. Naukowcy analizowali, ile godzin dziennie dzieci w wieku jednego roku spędzały przed ekranem, opierając się na raportach dostarczonych przez ich matki. Następnie obserwowali rozwój tych dzieci, przeprowadzając szereg testów w wieku 2 i 4 lat.

Odkryli, że dwuletnie dzieci spędzające do czterech godzin dziennie przed ekranem były trzy razy bardziej narażone na opóźnienia w rozwoju komunikacji i rozwiązywania problemów.

Te, które przesiadywały przed ekranem cztery godziny lub więcej, miały pięciokrotnie większe ryzyko słabo rozwiniętych umiejętności komunikacyjnych oraz dwukrotnie większe ryzyko słabo rozwiniętych umiejętności motorycznych i społecznych. W wieku czterech lat te różnice były nadal zauważalne.

Dr Jason Nagata z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco zwrócił uwagę na to, że pasywny czas przed ekranem, taki jak bezmyślne oglądanie telewizji, może ograniczać dzieciom możliwości ćwiczenia interaktywnych umiejętności oraz narażać je na siedzący tryb życia.

Dodatkowe informacje i kontekst:

Badanie wykazało także, że matki dzieci spędzających więcej czasu przed ekranem były częściej młodsze, miały niższy poziom wykształcenia, niższe dochody oraz doświadczały depresji poporodowej. Eksperci zwracają jednak uwagę, że badanie ma pewne ograniczenia, takie jak opieranie się na raportach matek dotyczących czasu spędzanego przed ekranem oraz nieuwzględnienie typu aktywności przed ekranem (edukacyjna vs rozrywkowa).

Dr Taku Obara z Uniwersytetu Tohoku w Japonii podkreślił, że chociaż istnieje związek między czasem spędzonym przed ekranem a opóźnieniami w rozwoju, nie dowodzi to bezpośredniej przyczynowości.

Jedno jest pewne: temat ten wymaga dalszych badań i zrozumienia. W międzyczasie rodzice powinni być świadomi korzyści i potencjalnych zagrożeń związanych z korzystaniem przez dzieci z ekranów i dążyć do równowagi w ich codziennym życiu.

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: