Dzieci w wieku szkolnym, które spędzają sporo czasu przed ekranami, tylko nieznacznie częściej mają zaburzenia uwagi, zaburzenia snu lub gorsze oceny, nie cierpią na depresję i lęki. Jednocześnie mają więcej bliskich przyjaciół. Do takich wniosków doszli naukowcy, którzy przeprowadzili jedno z największych badań zgłębiających kwestię jak czas spędzany przed ekranem wpływa na młodzież.
- Te odkrycia sugerują, że powinniśmy uważać na smartfony czy laptopy, ale prawdopodobnie czas z nimi spędzany nie jest z natury szkodliwy dla młodzieży – powiedziała główna autorka badania, Katie Paulich, doktorantka Department of Psychology and Neuroscience.
Na potrzeby badania Paulich i współpracownicy z Institute for Behavioural Genetics ocenili dane z trwającego badania Adolescent Brain and Cognitive Development, największego długoterminowego badania zdrowia i rozwoju mózgu dziecka, jakie kiedykolwiek przeprowadzono w Stanach Zjednoczonych.
Przeanalizowali informacje ze zróżnicowanej ogólnokrajowej próby 11 800 dzieci w wieku 9 i 10 lat, w tym kwestionariusze dotyczące czasu spędzanego przed ekranem, raporty rodziców na temat problemów i ocen behawioralnych oraz oceny zdrowia psychicznego.
Chłopcy i dziewczęta inaczej korzystali z ekranów. Chłopcy spędzali przy nich średnio o 45 minut dziennie więcej, dwa razy dłużej grali w gry wideo. Dziewczęta spędzały więcej czasu na kontaktach z mediami społecznościowymi. (Dane zebrane przed pandemią COVID-19 nie obejmowały czasu spędzanego na ekranie związanego z pracą domową lub nauką online).
Podobnie jak poprzednie, mniejsze badania, analizy wykazały, że dzieci, które spędzają więcej czasu przed ekranami, zwykle gorzej śpią, mają gorsze oceny i wykazują więcej zachowań „eksternalizacyjnych” (takich jak ADHD, zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze), ale w porównaniu z innymi czynnikami kształtującymi ich życie, wpływ czasu ekranowego był znikomy (większy miał na przykład status społeczno-ekonomiczny).
- Wiele artykułów z ostatnich lat sugerowało, że czas spędzony przed ekranem może być szkodliwy dla dzieci, ale pojawiły się również głosy sugerujące, że te negatywne skutki zostały przeszacowane – powiedział starszy autor John Hewitt, dyrektor Institute for Behavioral Genetics. - Korzystając z tego obszernego zestawu danych odkryliśmy, że owszem, istnieją związki między czasem spędzonym na ekranie a negatywnymi skutkami, ale nie są one duże i nie są straszne.
Chociaż badanie wykazało powiązania między czasem spędzonym przed ekranem a niektórymi problemami ze zdrowiem psychicznym i zachowaniem, Paulich podkreśliła, że nie oznacza to, że to je spowodowało. W rzeczywistości może być odwrotnie.
Na przykład rodzice z dziećmi, które mają tendencję do agresywnego zachowania lub braku uwagi, mogą być bardziej skłonni do tego, by pozwolić im spędzać czas z grą wideo. Dzieci, które nie mogą spać z innych powodów, mogą korzystać ze smartfonów, aby zabić czas.
- Chociaż konieczne są dalsze badania, może się zdarzyć, że większe znaczenie ma nie ilość czasu spędzanego przed ekranem, a rodzaj aktywności - powiedział Paulich.
Na przykład poprzednie badania wykazały, że gry wideo, w które gra się z innymi, mogą sprzyjać relacjom, szczególnie w przypadku chłopców (którzy częściej w nie grają), podczas gdy samo oglądanie napadów może mieć negatywne konsekwencje.
Ponieważ nowe badanie dotyczyło tylko młodzieży w wieku 9 i 10 lat, odkrycia niekoniecznie dotyczą starszych dzieci. Naukowcy zamierzają śledzić grupę z biegiem czasu.
Amerykańska Akademia Pediatrii ustaliła wytyczne dotyczące czasu spędzanego przed ekranem dla dzieci poniżej 5 roku życia, ale - jak zauważają autorzy - nie ma jeszcze empirycznie ustalonego progu określającego „akceptowalny poziom” czasu przed ekranem dla starszych dzieci.