Patrzysz na zdjęcie przedstawiające kota na tle gór. Otrzymujesz polecenie, by podczas oglądania kolejnych fotografii zasygnalizować fakt, że widzisz te same szczyty. Nie wydaje ci się to trudne, prawda? Dla dzieci to zadanie wręcz nie do wykonania.
Czy twój przedszkolak zauważy góry? Badania mówią, że niekoniecznie
Nowe badanie opublikowane w czasopiśmie Child Development pokazuje, że nawet jeśli powiedziano przedszkolakom, by zwracały uwagę na góry, one tak bardzo skupiały uwagę na kocie, że nie rozpoznały tej samej górskiej panoramy na kolejnych fotografiach.
- Wyniki sugerują, że małe dzieci mają tendencję do zwracania uwagi na przedmioty, a nie sceny i to nawet w sytuacji, gdy ich zadaniem jest skupienie się na scenach. - powiedział Kevin Darby z Ohio State University, główny autor badania.
Nie chodzi o to, że dzieci nie mogą skupiać się na scenach. – wyjaśnił współautor badania Vladimir Sloutsky, profesor psychologii na Ohio State. Mogą, ale w sytuacji, gdy obiekty nie rywalizują o uwagę ze scenami. Nasze odkrycie sugeruje, że dzieciom nie udało się odfiltrować nieistotnych obiektów, przez co skupiały się na odpowiednich scenach.
Na czym polegało badanie?
Uczestnikom najpierw pokazano zdjęcie obiektu (drzewa, kota, samochodu, zjeżdżalni lub osoby), które zostało nałożone na charakterystyczne tło (plaża, ulica, biuro, góra lub kuchnia). Poproszono, by zapamiętały przedmiot lub scenę. Następnie przedszkolaki obejrzały serię zdjęć. Miały zasygnalizować, kiedy ponownie zobaczą scenę lub obiekt z pierwszego zdjęcia, które miały zapamiętać.
W badaniu wzięło udział 69 dzieci w wieku przedszkolnym o średniej wieku 5 lat i 80 dorosłych. Dorośli zgłaszali niewielkie trudności z wykonaniem zadania. Dzieci z kolei miały problem z rozpoznaniem danej sceny, nawet gdy pojawiła się na drugim zdjęciu.
- Gdybyśmy pokazali dziecku drzewo z plażą w tle i poprosili, by zapamiętało plażę, nie mogłoby tego zrobić. - powiedział Darby. - Kiedy dziecko zobaczyłoby obraz z samochodem przed plażą, zwróciło uwagę na samochód i nie rozpoznało plaży.
Dlaczego dzieci mają tendencję do zwracania uwagi na przedmioty? Zdaniem naukowców istnieje kilka możliwych wyjaśnień.
- Po pierwsze przedmioty są głównymi rzeczami, na których należy się skupić na wczesnym etapie rozwoju, począwszy od wczesnego dzieciństwa, od rodziców po zabawki, które otrzymują. - powiedział Darby. - Przedmioty zajmują dużo przestrzeni wizualnej, gdy więc łatwo się na nich skupić.
Ponadto obiekty odgrywają dużą rolę w rozwoju języka. Wiele z pierwszych słów, których uczą się dzieci, to etykiety przedmiotów.
Ponadto istnieją dowody na to, że podczas rozwoju mózgu regiony wspierające rozpoznawanie obiektów rozwijają się wcześniej niż regiony wspierające rozpoznawanie scen.
Przekonaj się sama
Pokaż dziecku zdjęcie z kotem na tle górskich szczytów, które znajduje się na górze strony. Poproś, by zwróciło uwagę na góry, a następnie wskazało jedno z poniższych zdjęć: to, na którym znajduje się ta sama górska panorama. Jaki jest wynik badania?