reklama
Forum BabyBoom

Dzień dobry...

Starasz się o maleństwo, wiesz, że zostaniecie rodzicami a może masz już dziecko? Poszukujesz informacji, chcesz się podzielić swoim doświadczeniem? Dołącz do naszej społeczności. Rejestracja jest bezpieczna, darmowa i szybka. A wsparcie i wdzięczność, które otrzymasz - nieocenione. Podoba Ci się? Wskakuj na pokład! Zamiast być gościem korzystaj z wszystkich możliwości. A jeśli masz pytania - pisz śmiało.

Ania Ślusarczyk (aniaslu)

  • Każda z nas wita styczeń z nadzieją i oczekiwaniem. Myślimy o tym, co możemy osiągnąć, co chcemy zmienić, kogo kochamy i za kogo jesteśmy wdzięczne. Ale niektóre z nas mają tylko jedno pragnienie – przetrwać, by nadal być przy swoich bliskich, by nadal być mamą, partnerką, przyjaciółką. Taką osobą jest Iwona. Iwona codziennie walczy o swoje życie. Każda chwila ma dla niej ogromne znaczenie, bo wie, że jej dzieci patrzą na nią z nadzieją, że mama zostanie z nimi. Każda złotówka, każde udostępnienie, każdy gest wsparcia przybliża ją do zwycięstwa. Wejdź na stronę zbiórki, przekaż darowiznę, podziel się informacją. Niech ten Nowy Rok przyniesie szansę na życie. Razem możemy więcej. Razem możemy pomóc. Zrób, co możesz.
reklama

Co już umiem...czyli postępy rozwojowe i zachowanie Naszych Maluszków ;-)

reklama
Salsik, przed wyjściem pakowałam jego gadżety, a on siedział w łóżeczku i marudził, że go olewam, odrwacam się, a ten mały agent stoi i się patrzy :) M. mnie od szaleńców wyzwał taki taniec radości odtańczyłam :)) teraz szał, Kuba ciągle stoi, ach taki dorosły się już wydaje :-D ani się obejrzę, a on już pewnie zacznie zachrzaniać sam.


Sosnowiczanka, buziaki i gratki dla Alanka, Kubin klaszcze najchętniej, jak zje posiłek, jak mu się powie "brawoooo" albo jak ... zrobi kupę haha :)
 
Olka- jak zje to najchetniej pokazuje jaka duża jest:-D

A ja dzisiaj sie chwale że mała zaczeła pokazywać jak coś chce-tak jakoś mnie to wzruszyło-jak pokazała paluszkiem na butelke z piciem że chce pić, a potem oddała mi swoje ciastko jak ją poprosiłam-też miałam taką myśl że jeszcze chwila a poleci na randke

Kota,Sosnowiczanka-gratki dla chłopaków
 
sosnowiczanka gratki:) Michaś klaszcze jak mu się coś uda, to wtedy jest zsiebie dumny i bije sobie brawo:)

od jakiegoś tygodnia mały pokazuję głową "nie" np. mówię daj buzi a on kiwa głową nie;p
 
u nas święto!! Młody zaczyna mówić mama :-) zupełnie nieświadomie ale jednak :-)
ciesze się jak głupia :zawstydzona/y:

od piątku Młody samodzielnie chodzi z pchaczem. ma jeszcze trudności z zakręcaniem ale próbuje.
 
Antonina Palcem wskazującym pokazuje gdzie jest tata, mama, miś, światełko i mniej więcej kilka innych rzeczy albo osób jak zapytam. Poza tym niedlugo może zacznie raczkować. Wybija się i ląduje na twarzy. Póki co ;) Mama, tata, dada, da, baba, kwa kwa, papa i jakieś takie inne słówka wypuszcza z siebie ;) Jak ją postawię to stoi, nawet stoi i się 3ma czegoś.... i tak stoi, stoi , stoi.... Ale nie robię tego za często, tylko chwilkami, bo na rehabilitacji ordynatorka mówiła, by dawać jej takie bodźce. Oprócz tego uwielbia szaleć i śmieje się w głos...Robi papa, klaszcze, naśladuje minki. Trąbi na takiej zabawce a'la trąbce. Robi cacy, pokazuje gdzie miś ma oko, mama nosek i te sprawy. Naśladuje też pieska i kaczkę.
 
Ostatnia edycja:
Gabrysia zrobiła dziś pierwszy raz siusiu na nocniczek :-) :tak:

Dalej nie raczkuje, ale pełza żwawo po swojemu po całym pokoju, głównie ślizgając się brzuchem po panelach ;-) Często i chętnie śmieje się w głos, pokazuje paluszkiem oko, nos i buzię u mamy, czasem na swojej buzi też jej się udaje ;-) Przy próbie stawiania na nóżki stoi ładnie i pewnie przez długi czas (nawet kilka minut), ale musi być podparta od strony plecków maminą nogą na przykład ;-) Umie mówić "mama", ale baaardzo rzadko wykorzystuje to w swoim słowniku :confused2: Za to zaczyna gaworzyć po swojemu, budować "zdania" z własnych słów i używać ich w "rozmowie" z tatą, mamą lub kimś innym a nie tylko do gadania "w przestrzeń".

Rozumie stwierdzenie "daj buzi" i czasami robi to chętnie - wtedy łapie mnie dłońmi po bokach twarzy i próbuje dać całusa. Czasem jednak kiedy mówię "daj buzi" i chcę Ją pocałować, zasłania się ręką odwracając głowę i mówi przy tym "nie". Co raz częściej używa "nie" w różnych sytuacjach, ale pewnie jeszcze nie do końca świadomie... ;-)
 
reklama
Aby wspomóc rozwój naszych Bąbli i jednocześnie dobrze się razem bawić, kilka pomysłów na wspólne spędzanie czasu :-)

Zabawy dla niemowlaków od 10 do 12 miesiąca

W czwartym kwartale życia dziecko najbardziej fascynują przedmioty codziennego użytku. Orkiestra z garnków, grzechotka z pokrywek od słoików, zrzucanie książek z półek, wywracanie roślin doniczkowych, turlanie zabawek, pchanie i ciągnięcie zabawek, wyciąganie, wkładanie i wrzucanie przedmiotów z pojemników, wyciąganie ubrań z szuflad, rwanie i zgniatanie gazet to ulubione zajęcia malucha. Uważnie studiuje kształty i rozmiary przedmiotów zauważając różnice między nimi. Potrafi dopasować do siebie małe przedmioty, np. klucz do dziurki zamku w drzwiach. W okresie tym zabawy z dzieckiem stają się coraz bardziej interaktywne i powinny wpływać na rozwój motoryczny dziecka. Warto też przez zabawę rozwijać u dziecka umiejętność artykułowania swoich potrzeb i dokonywania wyborów.

W dziesiątym miesiącu dziecko rozumie, co znaczy nie i nie wolno, - choć nie zawsze się stosuje. Samo potrafi zachęcić Cię do swojej ulubionej zabawy. Potrafi wskazać palcem interesujący je przedmiot.

W jedenastym miesiącu zwykle kończy się czas, kiedy dziecko spokojne można było zostawić na kocyku. Dziecko samo siada, szybko raczkuje, podciąga się do pionu, kuca, stawia pierwsze kroki, czasem nawet samodzielnie. Coraz częściej próbuje naśladować osobę, która poświęca mu najwięcej czasu. Potrafi użyć jednego przedmiotu do zdobycia drugiego. Potrafi samodzielnie zjeść kawałek jabłko lub wafelek ryżowy.

W dwunastym miesiącu dziecko jest w nieustannym ruchu, siedzenie w jednym miejscu to strata czasu. Dziecko w tym wieku chce już być samodzielne, podejmuje własne decyzje, jest asertywne i uparte. Próbuje jeść przy pomocy łyżeczki, choć często jeszcze nie trafia do buzi. Przez 2 do 5 minut potrafi skupić uwagę na jednej czynności. Dziecko w tym okresie na ogół posługuje się kilkoma prostymi wyrazami i rozpoznaje znaczenie kilkudziesięciu. Rozumie i potrafi wykonać proste polecenia, łatwo się jednak rozprasza i nie zawsze realizuje je do końca



Berek na czworakach
Schodzimy do parteru i ganiamy się maluchem. Tylko nie biegajcie zbyt szybko dajcie się złapać.

Turlanie
Turlaj dziecko na kocyku. Możesz zawijać malucha w mały kocyk a potem udawać ze kroisz go jak naleśnika.

Robię to, co Ty

Zachęcaj dziecko do naśladowania Twoich ruchów. Klaszczcie, kłaniajcie się, pokazujcie jaki jestem duuuży, jaki jestem zmartwiony, jaki jestem zadowolony, róbcie pa pa

A jak robi?
Ucz dziecko, jakie dźwięki wydaje pies - hau hau, krowa - muuu, auto - brum brum, dzwonek - dzyń dzyń, zegar - tik tak. Możesz użyć ceratowych lub tekturowych książeczek z wyraźnymi ilustracjami. Zachęcaj by maluch powtarzał te dźwiękonaśladowcze wyrazy.

Chlapu chlap!
Podczas kąpieli pozwól maluchowi na swobodną zabawę wodą. Niech ją wlewa i wylewa z kolorowych foremek lub butelek po szamponach, próbuje zatapiać różne przedmioty, chlapie, pryska, robi fale. UWAGA! Nigdy nie zostawiaj dziecka samego w wannie, nawet jeśli już pewnie siedzi.

Dziecko za burtą!
Napompuj duże, dmuchane koło do pływania i posadź w nim maluszka. Wydostanie się ze środka koła sprawi dziecku dużo satysfakcji.

Lala u fryzjera
Pokaż dziecku jak czesać lale lub misia małą szczotką i zachęcaj by naśladował tą czynność.

Orkiestra tuż
Daj dziecku dwie małe pokrywki od garnków, pokaż jak może nimi uderzać o siebie.

Kółko graniaste
Gdy maluch zaczął już chodzić, chwyć go za rączki i chodźcie powoli w kółeczko, recytując znaną rymowankę: Kółko graniaste, czterokanciaste, kółko nam się połamało, cztery grosze kosztowało, a my wszyscy bęc! . Na bęc przewróćcie się razem na podłogę.

Tor przeszkód

Na drodze dziecka ustaw: barykadę z klocków, stos poduszek, tunel z dużego kartonowego pudła, itd. Tor przeszkód pokonuj razem z dzieckiem pokazując, co ma robić.

Spacer po wybojach
Na podłodze ułóż kilka poduszek lub kołdrę, chodzi o to by było miękko i nierówno, zachęć dziecko by tak przygotowanych wybojach poraczkowało lub pochodziło z Twoją pomocą.

W trasę
Na podłodze rozłóż drogę np. ze ścierek kuchennych. Pokaz dziecku, że powinno pokonać trasę po ściereczkach nie schodząc na dywan.

Bieg przez płotki
Porozkładaj na podłodze zabawki lub małe poduszki. Chodzi o to by były to nieduże miękkie przedmioty, nad którymi maluch będzie potrafił podnieś nóżkę i dać kroka.

Slalom gigant
Ustaw np. krzesła w prostej linii w niewielkim odstępie od siebie. Omijacie je slalomem. Najpierw powoli a potem coraz szybciej.

W chowanego
Schowaj się za fotelem i zawołaj dziecko. Jeśli nie może Cię znaleźć, pokaż mu się na chwilę, po czym znów się ukryj.

Podaj
Weź 2-3 ulubione zabawki dziecka. Usiądźcie na podłodze, zabawki połóż między Wami. Weź każdą zabawkę do ręki i nazwij ją. Wymów nazwę jednej z zabawek i poproś dziecko by Ci ja podało. Za wykonanie zadanie chwal możesz bić brawo.

Przynieś
Na niskim stoliku lub na podłodze ułóż kilka przedmiotów lub zabawek. Proś maleństwo by ci przynosiło przedmiot a potem by go odniosło na miejsce.

Gdzie masz nóżkę a gdzie nos?
Do tej zabawy potrzebne jest zdjęcie dziecka lub lalka bobasek. Pytaj: gdzie dzidziuś ma rączkę?, gdzie dzidziuś ma nóżkę?, itd. Poproś żeby Maluch wskazał odpowiednie części ciała. Możesz też prosić by wskazywał części ciała u ciebie lub na sobie.

Przesypywanie
Do tej zabawy potrzebne są dwie miseczki i chrupki, do jednego z nich wsyp chrupki. Usiądź z dzieckiem na podłodze, przed nim postaw kubki. Pokaż jak przesypywać chrupki z jednego kubeczka do drugiego, następnie pozwól by samo przesypywało chrupki. Pokaż jak zbierać te, które się rozsypią.

Każdy wygrywa.
Do tej zabawy potrzebne są przezroczyste kubeczki. Posadź dziecko w foteliku i schowaj pod jednym z przezroczystych kubków chrupek lub kawałek jabłka. Pozwól by paluszek znalazł smakołyk i go zjadł.

Ważyła sroczka kaszkę
Postaw przed dzieckiem dwie miseczki, do jednej nasyp trochę ziarenek kaszy. Daj maluszkowi łyżeczkę i pokaż mu jak przesypywać kaszę łyżeczką.

Złap bańkę

Dzieci uwielbiają bańki mydlaną, co prawda a wcześnie żeby robiły je same, ale łapanie robionych przez rodzica to tez wielka frajda.

Pod koniec czwartego kwartału zachęcaj dziecko
do budowania wieży z 2-3 klocków (najlepiej drewnianych sześcianów),
bazgrania kredkami
i często czytaj krótkie rymowane wierszyki.


Inspiracji dostarczyli zaprzyjaźnieni rodzice innych dzieci, oraz książki „Maluch bawi się i uczy Peny Warner, Zabawy Fundamentalne, „Gry i zabawy z niemowlakami Jackie Silberg.
 
Ostatnia edycja:
Do góry