O zabawie w granicach naturalnych możliwości dziecka.
Etap obserwacji i słuchania
- pierwsze 6-8 tygodni
- wzrok niemowlęcia sięga na odległość 20-30 cm
- rozpoznaje osoby, który do niego podchodzą (po twarzy i po głosie)
- lubi przyglądać się liniom prostym, ponieważ widzi je jako obiekty ruszające się (siatkówki nie są jeszcze ustabilizowane)
- najlepsza zabawka: imitująca dźwięki, które słyszało w łonie matki
- niemowlęciu daje się na raz jedną, góra dwie zabawki i zmienia je, kiedy przestaje się nimi interesować (intensywne barwy pobudzają, pastelowe - uspokajają; warto dostosować kolory do pory dnia, np. nie dawać dziecku jaskrawych zabawek przed porą drzemki)
Etap unoszenia głowy i kontrolowania szyi
- ok. 2 miesiąca niemowlę przekręca główkę, potem ją lekko podnosi
- dziecko łatwiej skupia wzrok na poruszającej się rzeczy, więc w tym okresie warto kupić karuzelę lub inną ruszającą się zabawkę (nie należy jej wieszać na linii wzroku dziecka, żeby pobudzić je do odwracania główki; nie powinna być powieszona dalej niż ok. 35 cm od oczu dziecka)
- maluch widzi już trójwymiarowo, zaczyna chwytać przedmioty (ale jeszcze raczej przypadkowo)
- lubi oglądać proste obrazki i wpatrywać się w lusterko (potrafi naśladować miny
)
Etap sięgania po rzeczy i ich chwytania
- niemowlę ok. 3-4 miesięczne
- wszystko jest chwytane i pakowane do buzi
- dobre zabawki to grzechotki; dziecko zaczyna kojarzyć związek przyczyny i skutku, tzn. fakt, że potrząśnięcie grzechotką wywołuje dźwięk
Etap przekręcania się na boki
- między końcem 3 a końcem 5 miesiąca
- dziecko równie chętnie bawi się przedmiotami codziennego użytku (drewniana łyżka, plastikowy talerzyk), co zabawkami w kształcie różnych brył (nie muszą już koniecznie wydawać dźwięków) - wg badań dziecko potrafi rozpoznać kształt, biorąc zabawkę do buzi
Etap siadania
- zwykle od końca 6 miesiąca, kiedy główka nie jest już tak ciężka
- w pełni rozwija się trójwymiarowe widzenie, dziecko przekłada przedmioty z ręki do ręki, wskazuje je, opanowuje też inne gesty
- dobre są zabawki zachęcające do aktywności, takie, w których widać skutki działań dziecka (gdy np. po przyciśnięciu coś wyskakuje)
Etap raczkowania
- między 8 a 10 miesiącem (często dziecko najpierw pełza do tyłu lub w kółko)
- warto zaopatrzyć dziecko w zabawki, do których można coś wkładać i wyjmować (na początku oczywiście maluch będzie głównie wyjmował przedmioty z pudełek
)
- między 10 a 12 miesiącem dziecko nauczy się już łączyć przedmioty, zbierać małe elementy (ma coraz sprawniejsze dłonie), lubi toczyć okrągłe przedmioty i ciągnąć je za sobą
- pod koniec tego okresu dziecko zaczyna przywiązywać się do ulubionych zabawek
- śpiewając piosenki, można uczyć dziecko prostych ruchów, które będzie naśladować (melodie i rytmy uczą koordynacji i przygotowują do nauki mówienia)
- ulubiona zabawa to "a ku ku"
[zabawki powinno dać się umyć lub wyprać, nie powinny mieć ostrych krawędzi i wystających nitek; przedmioty mieszczące się wewnątrz rolki po papierze toaletowym są ZA MAŁE dla niemowlaka]