majandra
Mamusia Maciusia 17/08/07
Pozwoliłam sobie stworzyć ten wątek jak pierwsza, bo Hruda jest w potrzebie. Luandzia, wybacz.
Pomysły ściągnięte z naszego forum, ale już nie pamiętam dokładnie z jakiego miesiąca
24 tyg.
baw sie w upuszczanie i podnoszenie
baw się w dawanie i zbieranie
często powtarzaj jego imię
pokazuj czynności i ich skutki (np. potocz piłkę i powiedz ,że sie toczy)
gdy daje znać ,że chce bys przyszła podejdź do niego wyciągając ręce, zawołaj po imieniu
baw sie w podskakiwanie
baw sie w samoloty
kładź go obok siebie i odrywajcie od podłoża tułów i ramiona
wynagradzaj go za powyciąganie rączek podnoszeniem do góry
baw się w patataj
rozwijaj precyzje palców dając mu rozmaite pokarmy, które może jeść rękoma
zacznij je uczyć samodzielnie łyżką
pokaż jak przekładać przedmioty z ręki do ręki
mocno gestykuluj prowokuj by cię naśladowało, ucz go nowych gestów
nadal przedstawiaj mu obcych
28 tyg.
pokaż dziecku jego odbicie w lustrze i wymów jego imię. Mów: "to jest …………….., to ty"
używaj NIE do wyrażania sprzeciwu
powtarzaj wszystkie dźwięki wydawane przez dziecko "ba", "ma", da
zachęcaj do samodzielnego jedzenia np. chrupki
rozwijaj niezależność pozwalając jeść samemu: zostawiaj je samo z miseczką niech je palcami, potem dokarm go łyżeczką rozwijaj niezależność pozwalając jeść samemu
podawaj dużo pokarmów do ręki
rozwijaj zdolność chwytania przez dawanie mu coraz mniejszych kawałków jedzenia-tak małe jak tylko jest w stanie uchwycić
aby zachęcić do podnoszenia główki w leżeniu na plecach układaj zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
wprowadzaj jak najwięcej zabaw na stojąco
przy każdej okazji dotykaj je i pozwalaj się dotykać
organizuj zabawy angażujące dotyk:kasi,kosi; sroczka kaszkę warzyła
naśladuj odmienne intonacje gaworzenia
wprowadzaj nowe dźwięki i czekaj na odpowiedź
ćwicz ssanie, lizanie, dmuchanie
śpiewaj, powtarzaj rymowanki
śmiej sie często i chichocz
mów powoli i wyraźnie, gestami, mimiką, gestykulacją pokazuj co dane słowo znaczy
odpowiadaj gaworzeniem na gaworzenie
gdy wymówi coś co przypomina słowo powtórz je, a dziecko pochwal, powiedz "ma", roześmiej się i je przytul
32 tyg:
wprowadź zabawki z użyciem wody: daj mu garnuszki, dzbanki, by mógł nalewać, wylewać napełniać
kładź zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
podnoś mu upuszczone, gdy o to prosi
wprowadzaj gry angażujące ciało jak "kosi, kosi '
zachęcaj do samodzielnego jedzenia
zaczyna rozumieć co znaczy nie, przejawiać opór
zachęcaj do przesuwania sie na pośladkach: siadaj z dala i wyciągnij ręce
przygotuj nóżki do chodzenia przez zabawy w stawanie i podskakiwanie na twoich kolanach, na łóżku, w wannie
zaspokajaj zamiłowanie do hałasu: dawaj łyżki, pokrywki, bębenek
naucz podnosić klocek i ustawiać na drugim
36 tyg.
zachęcaj do stawania przy stabilnych meblach
pokazuj jak trzymać rączki by utrzymać równowagę
naucz je przechylać sie do tylu i na boki tak by nie tracił równowagi: układaj zabawki tuz poza zasięgiem z boków i z przodu
pokaż jak siadać z pozycji stojącej: zginaj mu kolana i stawy biodrowe
pokaż mu ,że dwa klocki są tej samej wielkości i objętości ustawiając je na sobie i obok
baw3 sie we wskazywanie różnych rzeczy
daj mu do zabawy drobne przedmioty ( pod kontrolę) jak kasztany, żołędzie, groch, rodzynki.
Przynajmniej raz dziennie daj do jedzenia drobno pokrojone ( ale kawałki) pożywienia, które może podnosić i wkładać do buzi.
naśladujodmienne intonacje
mów wolno, wyraźnie i poprawnie
zachowaniem, mimiką gestem pokazuj co znaczą słowa
gaworz z dzieckiem
ale mów też dużo normalnym tonem
wprowadź dźwięk i poczekaj na odpowiedź
NIE mów wyraźnie i dobitnie, stanowczo, by rozumiało,że to negowanie
dotykaj i pozwalaj sie dotykać
non stop do 36 tyg:
odnoś sie do dziecka pozytywnie
wyrażaj otwarcie co czujesz
Uśmiechaj sie
używaj tonów łagodnych i wysokich
dotykaj i fizycznie okazuj uczucia
zachęcaj bez końca
nagradzaj często
chwal stale
ZAWSZE wymawiaj jego imię z miłością
jak najczęściej mów ,że go kochasz
zawsze reaguj, gdy dziecko chce byś sie nim zajęła ( w przeciwnym razie uzna,że nie jest dla ciebie ważne i przestanie cię prosić)
nawiązuj kontakt wzrokowy, obracaj sie przodem, używaj gestów i dotyku
nie zwracaj sie do niego w sposób negatywny, odwracaj jego uwagę
Pomysły ściągnięte z naszego forum, ale już nie pamiętam dokładnie z jakiego miesiąca
24 tyg.
baw sie w upuszczanie i podnoszenie
baw się w dawanie i zbieranie
często powtarzaj jego imię
pokazuj czynności i ich skutki (np. potocz piłkę i powiedz ,że sie toczy)
gdy daje znać ,że chce bys przyszła podejdź do niego wyciągając ręce, zawołaj po imieniu
baw sie w podskakiwanie
baw sie w samoloty
kładź go obok siebie i odrywajcie od podłoża tułów i ramiona
wynagradzaj go za powyciąganie rączek podnoszeniem do góry
baw się w patataj
rozwijaj precyzje palców dając mu rozmaite pokarmy, które może jeść rękoma
zacznij je uczyć samodzielnie łyżką
pokaż jak przekładać przedmioty z ręki do ręki
mocno gestykuluj prowokuj by cię naśladowało, ucz go nowych gestów
nadal przedstawiaj mu obcych
28 tyg.
pokaż dziecku jego odbicie w lustrze i wymów jego imię. Mów: "to jest …………….., to ty"
używaj NIE do wyrażania sprzeciwu
powtarzaj wszystkie dźwięki wydawane przez dziecko "ba", "ma", da
zachęcaj do samodzielnego jedzenia np. chrupki
rozwijaj niezależność pozwalając jeść samemu: zostawiaj je samo z miseczką niech je palcami, potem dokarm go łyżeczką rozwijaj niezależność pozwalając jeść samemu
podawaj dużo pokarmów do ręki
rozwijaj zdolność chwytania przez dawanie mu coraz mniejszych kawałków jedzenia-tak małe jak tylko jest w stanie uchwycić
aby zachęcić do podnoszenia główki w leżeniu na plecach układaj zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
wprowadzaj jak najwięcej zabaw na stojąco
przy każdej okazji dotykaj je i pozwalaj się dotykać
organizuj zabawy angażujące dotyk:kasi,kosi; sroczka kaszkę warzyła
naśladuj odmienne intonacje gaworzenia
wprowadzaj nowe dźwięki i czekaj na odpowiedź
ćwicz ssanie, lizanie, dmuchanie
śpiewaj, powtarzaj rymowanki
śmiej sie często i chichocz
mów powoli i wyraźnie, gestami, mimiką, gestykulacją pokazuj co dane słowo znaczy
odpowiadaj gaworzeniem na gaworzenie
gdy wymówi coś co przypomina słowo powtórz je, a dziecko pochwal, powiedz "ma", roześmiej się i je przytul
32 tyg:
wprowadź zabawki z użyciem wody: daj mu garnuszki, dzbanki, by mógł nalewać, wylewać napełniać
kładź zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
podnoś mu upuszczone, gdy o to prosi
wprowadzaj gry angażujące ciało jak "kosi, kosi '
zachęcaj do samodzielnego jedzenia
zaczyna rozumieć co znaczy nie, przejawiać opór
zachęcaj do przesuwania sie na pośladkach: siadaj z dala i wyciągnij ręce
przygotuj nóżki do chodzenia przez zabawy w stawanie i podskakiwanie na twoich kolanach, na łóżku, w wannie
zaspokajaj zamiłowanie do hałasu: dawaj łyżki, pokrywki, bębenek
naucz podnosić klocek i ustawiać na drugim
36 tyg.
zachęcaj do stawania przy stabilnych meblach
pokazuj jak trzymać rączki by utrzymać równowagę
naucz je przechylać sie do tylu i na boki tak by nie tracił równowagi: układaj zabawki tuz poza zasięgiem z boków i z przodu
pokaż jak siadać z pozycji stojącej: zginaj mu kolana i stawy biodrowe
pokaż mu ,że dwa klocki są tej samej wielkości i objętości ustawiając je na sobie i obok
baw3 sie we wskazywanie różnych rzeczy
daj mu do zabawy drobne przedmioty ( pod kontrolę) jak kasztany, żołędzie, groch, rodzynki.
Przynajmniej raz dziennie daj do jedzenia drobno pokrojone ( ale kawałki) pożywienia, które może podnosić i wkładać do buzi.
naśladujodmienne intonacje
mów wolno, wyraźnie i poprawnie
zachowaniem, mimiką gestem pokazuj co znaczą słowa
gaworz z dzieckiem
ale mów też dużo normalnym tonem
wprowadź dźwięk i poczekaj na odpowiedź
NIE mów wyraźnie i dobitnie, stanowczo, by rozumiało,że to negowanie
dotykaj i pozwalaj sie dotykać
non stop do 36 tyg:
odnoś sie do dziecka pozytywnie
wyrażaj otwarcie co czujesz
Uśmiechaj sie
używaj tonów łagodnych i wysokich
dotykaj i fizycznie okazuj uczucia
zachęcaj bez końca
nagradzaj często
chwal stale
ZAWSZE wymawiaj jego imię z miłością
jak najczęściej mów ,że go kochasz
zawsze reaguj, gdy dziecko chce byś sie nim zajęła ( w przeciwnym razie uzna,że nie jest dla ciebie ważne i przestanie cię prosić)
nawiązuj kontakt wzrokowy, obracaj sie przodem, używaj gestów i dotyku
nie zwracaj sie do niego w sposób negatywny, odwracaj jego uwagę