NeSSi
Moderatorka
- Dołączył(a)
- 14 Maj 2009
- Postów
- 21 326
A GŁOSKĘ [SZ] w izolacji sama powie np. jak szumi wiatr? Szszszsz...?Dostajemy kolorowanki z obrazkami z sz, ale nie wiemy jak jej wytłumaczyć jak ma układać usta, język jakie ćwiczenia mogą jej pomóc. W listopadzie miała 5 lat, wizyty wyglądają tak że przychodzimy ona zaprasza Nadię na koniec daje nam ksero z obrazkami i termin następnej wizyty. I o ile w słowie np. szafa jest postęp o ile pamięta że to nie safa;-) ale w słowach gdzie sz jest w środku lub na końcu sytuacja się pogorszyła bo już na początku słowa podnosi język do podniebienia i zamiast np. kosz z "k" fonetycznie robi "ky"
Jeśli potrafi powiedzieć w nagłosie (początek wyrazu) a nie potrafi w śródgłosie (środek) to znaczy, że nie doszło jeszcze do utrwalenia tego etapu. Być może jest tak, że córa gdzieś przestawia język i głoska nie brzmi prawidłowo, lub brzmi z dziwnym poszumem, więc logopeda nie przechodzi do następnego etapu. Zresztą by zacząć ćwiczyć środek musi być wyćwiczony początek wyrazu.
Czy miała ćwiczenia w sylabach ? SZA, SZE, SZO, SZU, SZY ?i wyrazy do utrwalenia tych sylab , szafa, szelki, szopa, szufelka, szyszki ? to oczywiście przykładowe wyrazy..